![]() ![]() | |
Localización | Cel·la de campanes |
---|---|
Diámetro | 107 |
Altura bronce | 83 |
Borde | 8.0 |
Peso aproximado | 709 |
Fundidor | BARBERÍ, HIJOS DE ESTEBAN |
Año fundición | 1941 |
Descripción | DUM SONNITUS TRANSIT PER NUBILA MENTES ET CORDA FIDELIUM SALVET, DNE PROTECTIO TUA SEMPITERNA Interpretació: Que el Senyor et protegeixi eternament mentre el so d’aquesta campana transiti per les ments tristes i salvi els cors del fidels. #FULGET CRUCIS MISTERIUM FUGITE PARTES ADVERSÆ.# Interpretació: Resplendeix el misteri de la creu, fugiu enemics! #DOMINICALE SIGNUM NUNCUPOR SANCTISSIMO DOMINO NOSTRO SALVATORE ET REDEMPTORI HUMANI GENERIS DICATUM AC SACRATUM A RVDMO. PRÆSULE D. D. JOSEPHO CARTAÑÁ MENSE MAII MCMXLI.# Interpretació: Seré la campana que propagui els vots de Déu els diumenges. Anomenada i Consagrada al nostre Santíssim Senyor Salvador i Redemptor dels homes pel Reverendíssim bisbe el Doctor En Josep Cartañà durant el mes de maig de 1941. Marca de fàbrica: #FUNDICION DE CAMPANAS DE H DE E BARBERI EN OLOT MEDALLA DE ORO# Segell capitular #+ SIGILLUM CAPITULI GERUNDENSIS ECLESIÆ# Imatges: Creu llatina, Escut d’Espanya franquista i Sagrat Cor de Jesús. |
Asas | 7 |
Inscripción hombro | 1 cordó Sanefa de motius vegetals 1 cordó |
Inscripción tercio | (03) Cercle amb l’escut d’Espanya franquista envoltat per l’àguila. (06) Jesús salvador i redemptor amb els braços oberts. (09) Escut capitular de Girona: cercle amb la Mare de Déu i el nen Jesús al centre. Com a timbre el capell amb 2 cordons i 6 borles a cada costat. Al voltant una creu patent allisada i la inscripció: “SIGILLUM CAPITULI GERUNDENSIS ECCLESIÆ”. Segell capitular de l’església gironina. (12) Creu de perfil flordelisat |
Inscripción medio | (08-04) DUM SONNITUS TRANSIT PER NUBILA MENTES ET CORDA (08-04) FIDELIUM SALVET, DNE PROTECTIO TUA SEMPITERNA (01-11) FULGET CRUCIS MISTERIUM (01-11) FUGITE PARTES ADVERSÆ. |
Inscripción medio pie | 2 cordons (11-01) DOMINICALE SIGNUM NUNCUPOR SANCTISSIMO DOMINO NOSTRO SALVATORE ET REDEMPTORI HUMANI GENERIS DICATUM AC SACRATUM A RVDMO. PRÆSULE D. D. JOSEPHO CARTAÑÁ 1 cordó |
Inscripción pie | (01-11) MENSE MAII MCMXLI. (06)(marca de fàbrica): El·lipse amb la inscripció: “ FUNDICION DE CAMPANAS / DE / H DE E BARBERI EN OLOT / MEDALLA DE ORO ”. Al centre, la medalla de l’exposició universal de Barcelona de 1888 per les dues cares: a l’anvers, Alfons XIII amb la seva mare regent i la llegenda: “EXPOSICION UNIVERSAL DE BARCELONA. 1888”; al revers, dos àngels, un tocant una trompeta, i una vista dels edificis de l’exposició. |
Prima | Fa 1 -40 |
Hum | Sol 0 -21 |
Tercera menor | La 1 -17 |
Quinta | Re# 2 +12 |
Octava | Fa# 2 +16 |
Toques tradicionales | El toc tradicional d'aquestes campanes consistia en l'oscil·lació controlada arribant fins i tot a aturar la campana cap amunt, i combinant el toc d'unes i altres. Aquesta campana tenia un topall per a aturar-la invertida. També s'utilitzava per a diverses repicades. |
Toques actuales | El toc actual es limita a l'oscil·lació de la campana sense arribar a l'horitzontal. Per a això ha sigut dotada d'un batall major de l'habitual que percudeix i rebota fins que arriba al costat oposat. |
Yugo | Fusta model valencià. |
Estado original | Ubicada originàriament en una finestra, va ser desplaçada fins al centre de l'estructura interior central, i podia quedar aturada invertida mitjançant un topall metàl·lic sobre el qual es recolzava el "braç" o palanca de volteig. |
Estado anterior | En 1989 seguia en l'estructura interior, encara que havia sigut dotada d'un mecanisme per a tocar mitjançant una maça externa. |
Estado de conservación | Es troba ubicada en la part alta de l'estructura de fusta nova. Des d'un punt de vista acústic es tracta d'una mala solució ja que les campanes més greus han de situar-se en la part més baixa de l'estructura. Des d'un punt de vista dinàmic es tracta també d'una mala solució, ja que les campanes més grans han de situar-se igualment en la part inferior, per afectar menys a la dinàmica del conjunt. Com no ha sigut protegida, i tampoc ha sigut netejada, té múltiples taques de la pintura de protecció de la fusta tant dels jous com de l'estructura. El jou que imita la forma dels valencians (encara que no el perfil, que seria troncocònic invertit) està desequilibrat, i la campana només pot oscil·lar sense arribar a l'horitzontal. |
Mecanismos para tocar | Electromall i motor MAMIAS d'impulsos |
Actuaciones | L'actuació més recent ha consistit en el seu desplaçament al nivell superior de l'estructura de fusta. La ubicació del motor a un costat i de l'electromall a l'altre, així com la falta d'accessoris, impedeixen quasi completament, en condicions ordinàries, el toc manual, i no reprodueix el toc tradicional. |
Protección | Protecció genèrica en trobar-se en un BIC declarat. |
Valoración | Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la. |
Instalación | La instal·lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l'instrument, així com els tocs tradicionals. |
Notas | El difícil accés a la campana ha impedit, en 2004, la verificació de l'epigrafia i altres trets culturals de la campana. |
Autores | |
Editor | CIURANA I ABELLÍ, Blai |
Fecha | 16-10-2022 |
20 Fotos |
Campanas de México ✱ Actualización 13-07-2024 ✱ 083038@gmail.com