El campanar mòbil a Alcoleja

Autor: GUALLART FURIÓ, Manolo

Aquest any 2018 es celebra l’any Sant Vicentí, i per a commemorar aquest fet, des de la parròquia de Sant Vicent Ferrer d’Alcoleja varen considerar oportú festejar l’efemèride demanant la visita a la població de la Imatge peregrina de la Mare de Deu dels Desemparats de València.

I un dels capellans és el nostre amic i campaner Ximo, el qual ens va demanar ajuda per tal d’engrandir el cap de setmana de festa. Dit i fet, un grup de campaneres i campaners, la vesprada del divendres 27 de juliol, ens vam reunir a la seu de l’associació per poder traure el campanar mòbil i enganxar-lo al cotxe carregat amb l’equipatge (no anàvem a estar solament un dia, sinó passaríem tot el cap de setmana per les terres del Comtat i l’Alcoià, i a més, prèviament ja es va fer un viatge amb una furgoneta carregada dels estris necessaris perquè els actes religiosos pogueren sonoritzar-se a la perfecció).

Així que la primera parada va ser la població d’Alcoleja, lloc on vàrem deixar el campanar mòbil a la porta de l’església per donar-li la benvinguda a la Mare de Deu. Una mica després de les 19:00 va fer acte de presència a la plaça de l’església el camió que s’encarrega de traslladar la imatge de la Geperudeta, i mentre les campanes del campanar de la parròquia voltejaven, coincidint en el moment en que treien la Imatge del camió, es va fer un volteig a Glòria amb les campanes del campanar mòbil. A l’acte de rebuda de la Mare de Deu també estava present la imatge del patró d’Alcoleja, Sant Vicent Ferrer.

Autor: GUALLART FURIÓ, Manolo

Una vegada preparada la imatge per poder-la traslladar, el campanar mòbil va obrir la comitiva que duria a la Imatge, alcolejans, i visitants d’altres pobles a la pedania d’Alcoleja anomenada Beniafe, la qual es troba al bell mig de la serra Aitana i té una ermita dedicada a la Mare de deu dels Desemparats també anomenada Mare de Deu de Beniafe.

Una vegada a Beniafe es va procedir a realitzar una missa, no sense abans deixar el campanar mòbil encorbat i haver entrat a muscles a la Peregrina, degut a l’orografia de la placeta de la pedania, que és de cudols i empinada. Una vegada acabada la missa, es va fer un sopar de germanor entre tots els assistents i els campaners vàrem preparar els fanalets que la Colla de Campaners d’Ontinyent emprem en Setmana Santa per engalanar el campanar de la Vila, ja que es varen utilitzar en la processó de torxes de tornada. La imatge de les torxes de foc, els fanals i les llums de la mare de Deu fent camí cap a Alcoleja en la foscor era impactant.

Acabada la processó, es van deixar a l’església a la Geperudeta i el Campanar Mòbil, i els campaners vàrem anar a fer nit a la casa parroquial de Penàguila. Una nit de convivència plena, en la que els 6 components, igual que la nit del dissabte, vàrem passar damunt llits inflables, contant batalletes i fent-se les tantes.

Al despuntar l’alba, la visita dels coloms ens va despertar i després d’arreglar-se vàrem posar forces al cos amb l’esmorzar. El primer acte del dia en el què vam participar va ser l’ofrena de flors, i després la missa en honor a la Mare de Deu dels desemparats. Durant la missa ens vàrem encarregar de les campanes del campanar i les del campanar mòbil, realitzant els voltejos d’avís a missa, el vol de Glòria, el toc del Sermó, el toc d’Elevació i el volteig final. Una vegada acabada la missa es va procedir a realitzar la benedicció i inauguració d’una imatge en cristall commemorativa de la visita de la Mare de Deu dels Desemparats.

Per a recuperar forces, tot el poble i assistents varen poder gaudir d’una paella gegant. Ja per la vesprada, a l’església de Sant Vicent es va poder escoltar la “Ronda a la Verge”, un magnífic concert a càrrec de la Societat Musical d’Alcoleja i la coral Polifònica del Real Col·legi Seminari del Corpus Christi del Patriarca de València.

A poqueta nit es va dur a terme la processó pels carrers d’Alcoleja amb les imatges de la Mare de Deu dels Desemparats i Sant Vicent Ferrer. Al llarg de l’acte vàrem poder fer els voltejos d’avis, els de Glòria a l’eixida de les imatges, així com els voltejos de tornada de les mateixes i els Glòria d’entrada. Tot això als dos campanars.

Autor: GUALLART FURIÓ, Manolo

Per a acabar el dia, abans de tornar a Penàguila a pernoctar, vam gaudir de l’actuació del grup Albaladre, amb cançons tradicionals valencianes.

El diumenge va ser l’últim dia de festa a Alcoleja i també va estar carregat d’activitat. Després d’alçar-se i esmorzar, vam anar a la missa que celebrava a Penàguila, al costat d’on dormirem, en honor als Sants de la Pedra, patrons de Penàguila. Una vegada acabada, ens vàrem desplaçar a Alcoleja per repetir els voltejos i tocs de la missa del dia anterior amb els campanars, però aquesta vegada la missa era dedicada a Vicent Ferrer i presidida pel Vicari episcopal Don Juan Melchor Seguí Sarrió.

Al finalitzar l’acte, vàrem anar a dinar en harmonia el grup de campaneres i campaners, i després d’això, ja teníem l’última feina en Alcoleja, l’acomiadament de la Geperudeta. Es van fer els avisos per a les Solemnes Vespres que es realitzaren a les 17:00 hores, i en acabar es van realitzar els voltejos de Glòria al moment de les eixides de les imatges. La imatge de Sant Vicent Ferrer va anar en processó fins el final del poble per a acomiadar a la Mare de Deu dels Desemparats, a la qual estava esperant-la el camió. Al tornar la imatge de Sant Vicent Ferrer també es va realitzar el vol a Glòria quan va entrar a l’església.

Amb aquest acte vàrem acabar en Alcoleja, però encara ens van quedar forces per a desplaçar-se a Penàguila i realitzar en el campanar mòbil tots els voltejos corresponents per a la processó dels Sants de la Pedra. Una vegada finalitzada la processó, ja no ens va quedar més que acomiadar-nos de tots, i fer el camí de tornada a Ontinyent i deixar el campanar mòbil on guarda la resta de l’any.

COLLA DE CAMPANERS D'ONTINYENT

colladecampaners.es (27-07-2018)

• Parròquia de Sant Vicent Ferrer - ALCOLEJA: Campanes, campaners i tocs
  • Campanar Mòbil de la Colla de Campaners - ONTINYENT: Campanes, campaners i tocs