Localització |
Espadanya | Diàmetre |
40 | Vora |
3 | Pes aproximat |
37 | Fonedor | PALLÉS, YSIDRO |
---|
Any fosa |
1862 | Descripció |
La Campana procedix d'una antiga masia (ja desapareguda) i donada fa temps a esta ermita; (segons pareix l'antiga campana va desaparéixer en la guerra) La campana no té nom, només una xicoteta inscripció en el mig, dins d'una espècie d'escut molt adornat que diu: YSIDORUS PALLES ME FECIT BARCINONI 1862 y una Creu davant, també al mig, amb pedestal.
En el terç una garlanda molt bonica que segons pareix són de vegetals i el Sant Calze.
És una campana de bronze xicoteta, amb un so molt harmònic; pareix interessant i cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. El seu pes rondara els 25 o 30 kilos.
L'any 2000 va ser baixada i aparentment restaurada i netejada, perquè la truja de fusta de carrasca estava en molt mal estat i els operaris de l'ajuntament la van reforçar amb uns ferros i li van afegir rodaments, però encara així sense molt èxit; necessitaria una bona restauració afegint-li una nova truja de fusta o restaurar l'actual que pareix d'interés; quan la van tornar a col·locar, la van col·locar mal orientada, (la creu cap a dins). (Actualment crec que volen en un futur no molt llarg restaurar-la i afegir-li un motor de volteig d'impulsos, però conservant la seua instal·lació original).
Els mecanismes de la campana és manual, sense corda, el batall esta oxidat, és de pessic i apeçonat, caldria canviar-ho (quan volteja ha d'agafar la velocitat adequada perque pegue en els dos costats de la campana i no en un soles).
| Anses |
Tres anses en línia 00-06 | Terç (T) |
(2 cordons junts)
(cordó)
(garlanda vegetal)
(cordó) | Mig (M) |
(00) (creu llatina sobre pedestal)
(06) (marca de fàbrica, monotip) "YSIDORUS PALLES / ME FECIT / BARCINONA"
(06) "1 8 6 2" | Mig peu (MP) |
(2 cordons junts)
(2 cordons junts) | Peu |
(2 cordons junts) | Tocs actuals de campanes |
Aquesta campana volteja en la Festivitat dels Sants Metges Cosme i Damià on es fa una Missa en l'ermita, també fa els tocs de Missa i volteig el dia mateix de Santa LLùcia que caiga el dia que caiga de la setmana es fa la Missa en l'Ermita i el dissabte següent a la Festivitat de la Santa que es fa el tradicional ''Bateig de Santa LLùcia´´ i finalment el diumenge que es fa la Missa Solemne, amb processó de la Santa des de la Parròquia fins a l'ermita.
Fins als anys 90' es feïa la Novena de Santa LLùcia, (que desgraciadament es va suprimir) que també es feien els tocs a Missa i volteig. L'any passat (el 2 de novembre del 2011) participe en el toc a difunts en el mig vol amb la campana de l'ermita de Sant Miquel Arcàngel i la de les parròquies. | Truja |
Fusta | Estat actual |
Truja de fusta en excel·lent estat de conservació.
Possiblement la finestra original era més estreta, ja que els eixos, llargs, acaben en uns rodaments sobre un suport externt al mur. | Instal·lació |
La instal·lació és tradicional i ha de ser conservada per a protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. | Notes |
Mesures aproximades | Autors de la documentació- GARCÍA MARTÍNEZ, Víctor (13-12-2019)
|
Editor |
ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc | Actualització |
16-12-2019 | | 15 Fotos |
---|