Santíssim Salvador "la Dominical" (2) - Catedral basílica de Santa Maria - GIRONA (CATALUNYA)

(Referència 554)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització Cel·la de campanes
    Diàmetre 107
    Altura del bronze 83
    Vora 8.0
    Pes aproximat 709
    FonedorBARBERÍ, HIJOS DE ESTEBAN
    Any fosa 1941
    Descripció DUM SONNITUS TRANSIT PER NUBILA MENTES ET CORDA FIDELIUM SALVET, DNE PROTECTIO TUA SEMPITERNA
    Interpretació: Que el Senyor et protegeixi eternament mentre el so d’aquesta campana transiti per les ments tristes i salvi els cors del fidels.
    #FULGET CRUCIS MISTERIUM FUGITE PARTES ADVERSÆ.#
    Interpretació: Resplendeix el misteri de la creu, fugiu enemics!
    #DOMINICALE SIGNUM NUNCUPOR SANCTISSIMO DOMINO NOSTRO SALVATORE ET REDEMPTORI HUMANI GENERIS DICATUM AC SACRATUM A RVDMO. PRÆSULE D. D. JOSEPHO CARTAÑÁ MENSE MAII MCMXLI.#
    Interpretació: Seré la campana que propagui els vots de Déu els diumenges. Anomenada i Consagrada al nostre Santíssim Senyor Salvador i Redemptor dels homes pel Reverendíssim bisbe el Doctor En Josep Cartañà durant el mes de maig de 1941.
    Marca de fàbrica: #FUNDICION DE CAMPANAS DE H DE E BARBERI EN OLOT MEDALLA DE ORO#
    Segell capitular #+ SIGILLUM CAPITULI GERUNDENSIS ECLESIÆ#
    Imatges: Creu llatina, Escut d’Espanya franquista i Sagrat Cor de Jesús.
    Anses 7
    Espatlla (H) 1 cordó
    Sanefa de motius vegetals
    1 cordó
    Terç (T) (03) Cercle amb l’escut d’Espanya franquista envoltat per l’àguila.
    (06) Jesús salvador i redemptor amb els braços oberts.
    (09) Escut capitular de Girona: cercle amb la Mare de Déu i el nen Jesús al centre. Com a timbre el capell amb 2 cordons i 6 borles a cada costat. Al voltant una creu patent allisada i la inscripció: “SIGILLUM CAPITULI GERUNDENSIS ECCLESIÆ”. Segell capitular de l’església gironina.
    (12) Creu de perfil flordelisat
    Mig (M) (08-04) DUM SONNITUS TRANSIT PER NUBILA MENTES ET CORDA
    (08-04) FIDELIUM SALVET, DNE PROTECTIO TUA SEMPITERNA
    (01-11) FULGET CRUCIS MISTERIUM
    (01-11) FUGITE PARTES ADVERSÆ.
    Mig peu (MP) 2 cordons
    (11-01) DOMINICALE SIGNUM NUNCUPOR SANCTISSIMO DOMINO NOSTRO SALVATORE ET REDEMPTORI HUMANI GENERIS DICATUM AC SACRATUM A RVDMO. PRÆSULE D. D. JOSEPHO CARTAÑÁ
    1 cordó
    Peu (01-11) MENSE MAII MCMXLI.
    (06)(marca de fàbrica): El·lipse amb la inscripció: “ FUNDICION DE CAMPANAS / DE / H DE E BARBERI EN OLOT / MEDALLA DE ORO ”. Al centre, la medalla de l’exposició universal de Barcelona de 1888 per les dues cares: a l’anvers, Alfons XIII amb la seva mare regent i la llegenda: “EXPOSICION UNIVERSAL DE BARCELONA. 1888”; al revers, dos àngels, un tocant una trompeta, i una vista dels edificis de l’exposició.
    Prima Fa 1 -40
    Hum Sol 0 -21
    Tercera La 1 -17
    Quinta Re# 2 +12
    Octava Fa# 2 +16
    Tocs tradicionals de campanes El toc tradicional d'aquestes campanes consistia en l'oscil·lació controlada arribant fins i tot a aturar la campana cap amunt, i combinant el toc d'unes i altres. Aquesta campana tenia un topall per a aturar-la invertida. També s'utilitzava per a diverses repicades.
    Tocs actuals de campanes El toc actual es limita a l'oscil·lació de la campana sense arribar a l'horitzontal. Per a això ha sigut dotada d'un batall major de l'habitual que percudeix i rebota fins que arriba al costat oposat.
    Truja Fusta model valencià.
    Estat original Ubicada originàriament en una finestra, va ser desplaçada fins al centre de l'estructura interior central, i podia quedar aturada invertida mitjançant un topall metàl·lic sobre el qual es recolzava el "braç" o palanca de volteig.
    Estat anterior En 1989 seguia en l'estructura interior, encara que havia sigut dotada d'un mecanisme per a tocar mitjançant una maça externa.
    Estat actual Es troba ubicada en la part alta de l'estructura de fusta nova. Des d'un punt de vista acústic es tracta d'una mala solució ja que les campanes més greus han de situar-se en la part més baixa de l'estructura. Des d'un punt de vista dinàmic es tracta també d'una mala solució, ja que les campanes més grans han de situar-se igualment en la part inferior, per afectar menys a la dinàmica del conjunt.
    Com no ha sigut protegida, i tampoc ha sigut netejada, té múltiples taques de la pintura de protecció de la fusta tant dels jous com de l'estructura.
    El jou que imita la forma dels valencians (encara que no el perfil, que seria troncocònic invertit) està desequilibrat, i la campana només pot oscil·lar sense arribar a l'horitzontal.
    Mecanismes de toc Electromall i motor MAMIAS d'impulsos
    Intervencions L'actuació més recent ha consistit en el seu desplaçament al nivell superior de l'estructura de fusta. La ubicació del motor a un costat i de l'electromall a l'altre, així com la falta d'accessoris, impedeixen quasi completament, en condicions ordinàries, el toc manual, i no reprodueix el toc tradicional.
    Propostes Si es descarta la ubicació de la campana en la finestra - el que constitueix la proposta més coherent amb la tradició i la història de la catedral - la campana ha de ser ubicada en la part baixa de l'estructura, per dos motius: pel seu so més greu (que s'expandeix millor des del més baix) i pel seu major pes (que afecta menys la dinàmica de l'estructura).
    La instal·lació ha de permetre que la campana es quedi invertida cap amunt entre "toc" i "toc", que pugui ser tocada manualment, i que a més pugui ser conservada sense problemes ni limitacions.
    La campana ha de ser netejada, per dins i per fora, per a recuperar la sonoritat original.
    El jou ha d'augmentar el seu contrapès, a l'estil tradicional, de manera que vingui a pesar entre 3/4 i 4/5 parts de la campana.
    La campana ha de ser motoritzada amb un motor d'impulsos que permeti tant el balanceig (com ocorria amb el toc mitjançant soga) com la detenció de la campana cap amunt entre toc i toc. Aquest motor i la seva roda corresponent, així com un electromall ràpid, per als repics i altres senyals, s'instal·laran a les 09, de manera que a les 03, es posi el braç per a possibles tocs manuals amb una soga.
    Igualment ha de ser dotada del batall corresponent, d'una grandària adequada o fins i tot quelcom menor a la vora de percussió, per a assegurar la seva conservació. El batall haurà de ser dotat de cables de seguretat, per a evitar la caiguda en casos de ruptura, fixat de manera que no colpegi en cas de trencar-se, i que els cables tampoc facin malbé el bronze. De cap manera s'unirà a la batallera mitjançant una articulació rígida, ja que aquestes arranquen l'anella interior. L'articulació haurà de ser prou elàstica de manera que el batall no reboti.
    Protecció Protecció genèrica en trobar-se en un BIC declarat.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal·lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l'instrument, així com els tocs tradicionals.
    Notes El difícil accés a la campana ha impedit, en 2004, la verificació de l'epigrafia i altres trets culturals de la campana.

    Autors de la documentació

    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (15-07-1989)
    • ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc (11-06-2004)
    • CIURANA I ABELLÍ, Blai (05-10-2012)
    • CIURANA I ABELLÍ, Blai (08-08-2022)
    Editor CIURANA I ABELLÍ, Blai
    Actualització 16-10-2022
    20 Fotos
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2022)
    campaners@hotmail.com
    Actualització: 30-11-2022
    Convertir a PDF