Catedral de Sant Pere - VIC (CATALUNYA)

Campanes actuals

Campana petita de les hores (2)

(Referència 476)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 19
    Altura del bronze 14
    Vora 2
    Pes aproximat 4
    Any fosa 1450ca
    Descripció Campana anepígrafa. La garlanda superior denotaría una campana tardogòtica, mentre que el perfil més gruixut del mig peu indica una major antiquitat.
    Terç (T) (garlanda)
    Prima Re 7 +00
    Hum Do 6 +08
    Tercera Mib 7 +37
    Octava Do 8 -24
    Tocs tradicionals de campanes Toc de les hores del rellotge, dins del temple
    Tocs actuals de campanes Sense ús
    Truja Biga de fusta original
    Estat original Es tracta, sens dubte, d'una campana medieval, ubicada en la catedral i connectada al rellotge, per sonar les hores dins del temple.
    Estat anterior En 1989 ja havia sigut posada junt a les altres campanes en el campanar.
    Estat actual Regular.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    Mecanismes de toc Mall extern per gravetat
    Intervencions La campana, que està unida encara a la biga original i conserva els mecanismes medievals per al toc, fou pujada, de manera incomprensible, junt a les altres campanes.
    Actuacions urgents El conjunt de les campanes del rellotge ha de ser baixat del campanar.
    Propostes Cal restaurar el conjunt, amb les següents condicions:
    • La campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).
    • La biga de fusta i el conjunt de mecanismes han de ser restaurats i conservats.

    Seria recomanable que les campanes del rellotge tornéssin a sonar, dins del temple, en coordinació amb el rellotge i les altres campanes majors.

    En el cas que es consideri que no han de tornar a sonar, cal exposar-les en el museu diocesà, en la mesura del possible.

    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient la incoació d'un expedient de BIC per al conjunt de les dues campanes petites del rellotge i les seves instal•lacions.
    Valoració Cal incoar expedient per declara-la Bé d´Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una réplica.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    5 Fotos

    Campana petita dels quarts (1)

    (Referència 475)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 20
    Altura del bronze 14
    Vora 2
    Pes aproximat 5
    Any fosa 1550ca
    Descripció Campana anepígrafa, adornada amb tres creus.
    Terç (T) (3 creus)
    Prima Reb 7 -33
    Hum La 5 -02
    Tercera Fa# 7 -25
    Octava La 7 +34
    Tocs tradicionals de campanes Toc dels quarts del rellotge, dins del temple
    Tocs actuals de campanes Sense ús
    Truja Biga de fusta original
    Estat original Es tracta, sens dubte, d'una campana medieval, ubicada en la catedral i connectada al rellotge, per sonar els quarts dins del temple.
    Estat anterior En 1989 ja havia sigut posada junt a les altres campanes en el campanar.
    Estat actual Regular.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    Mecanismes de toc Mall extern per gravetat
    Intervencions La campana, que està unida encara a la biga original i conserva els mecanismes medievals per al toc, fou pujada, de manera incomprensible, junt a les altres campanes.
    Actuacions urgents El conjunt de les campanes del rellotge ha de ser baixat del campanar.
    Propostes Cal restaurar el conjunt, amb les següents condicions:
    • La campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).
    • La biga de fusta i el conjunt de mecanismes han de ser restaurats i conservats.

    Seria recomanable que les campanes del rellotge tornéssin a sonar, dins del temple, en coordinació amb el rellotge i les altres campanes majors.

    En el cas que es consideri que no han de tornar a sonar, cal exposar-les en el museu diocesà, en la mesura del possible.

    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient la incoació d'un expedient de BIC per al conjunt de les dues campanes petites del rellotge i les seves instal•lacions.
    Valoració Cal incoar expedient per declara-la Bé d´Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una réplica.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 30-12-2016
    5 Fotos

    Escolàstica (3)

    (Referència 474)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 50
    Altura del bronze 38
    Vora 7
    Pes aproximat 72
    FonedorMESTRES, MANUEL (BARCELONA)
    Any fosa 1954
    Descripció La campana té una senzilla epigrafia, en español: "ESCOLASTICA / VICH / MCMXLIV" mentre que en la part oposada hi ha una creu.
    Mig (M) (00) (creu)
    (06) "ESCOLASTICA / VICH / MCMXLIV" [CH5.5]
    Mig peu (MP) 2 cordons
    Prima Sol 5 +02
    Hum Fa# 4 -07
    Tercera Si 5 -27
    Octava Sol 6 +03
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.
    Tocs actuals de campanes La campana és exclusivament repicada, de manera manual, ja que no disposa de cap mecanisme per al toc automàtic.
    Truja biga de ferro
    Estat original Probablement la campana estava dotada de jou de fusta, i era tocada a la manera catalana.
    Estat anterior En 1989 es trobava com en 2004 penjada d'una biga de ferro, i sense cap mecanisme per al toc automàtic.
    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són interessants.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    La substitució del jou de fusta per una biga de ferro modifica radicalment la sonoritat de la campana i impedeix la interpretació de la major part dels tocs tradicionals.

    Mecanismes de toc corda al batall per al repic manual
    Intervencions Substitució del jou de fusta per una biga fixa de ferro, sense afegir cap electromall per al toc automàtic.
    Propostes En el cas de conservar la campana, cal fer les següents actuacions:

    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • En aquest cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).

    No obstant semblaria més coherent fer una campana nova, dins un conjunt harmonitzat.

    En qualsevol cas cal tenir en compte les següents condicions:


    • Cal fer un nou jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques dels jous existents.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Primera documentació de la campana:

    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor CIURANA i ABELLÍ, Blai
    Actualització 12-09-2020
    8 Fotos

    Santa Maria (2)

    (Referència 473)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 52
    Altura del bronze 45
    Vora 6
    Pes aproximat 81
    Any fosa 1532
    Descripció La campana té una inscripció en minúscula gótica, que combina el llatí i el català: " + santa : maria : hora pro nobis : any : miL : d : xxxii" Caldria haver-la escrit "sancta maria ora pro nobis - any mdxxxii", la qual cosa vol dir SANTA MARIA PREGUEU PER NOSALTRES ANY 1532. Hi han quatre gravats: una Mare de Déu erecta amb Nen a la part de fora i un Ecce Homo a la part de dins, entre els quals hi han repetit dos vegades un escut nobiliari que no sabem identificar.

    Al mig hi ha l'usual garlanda, amb una sivella i "ave maria" a l'extrem de la beta. Per baix, tant a la part de dins com a la fora hi han sengles escuts de Vic.

    Anses Escasament decorades
    Terç (T) 3 cordons / " + santa : maria : hora pro nobis : any : miL : d : xxxii" [mg4] / (00) (Mare de Déu erecta amb Nen) (03) i (09) (escut) (06) (Ecce Homo)
    Mig (M) (garlanda amb sivella i corretja - a l'extrem "ave maria" [mg0.7]) / (00) (06) (escut de Vic)
    Mig peu (MP) 3 cordons
    Peu (garlanda)
    Prima Fa# 5 +09
    Hum Sol 4 +37
    Tercera Si 5 -11
    Quinta Reb 6 -08
    Octava Lab 6 -05
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.
    Tocs actuals de campanes La campana és tocada amb molta freqüència amb l'electromall, de manera automàtica.
    Truja biga de ferro
    Estat original No és improbable que aquesta campana, ornada com la de les hores de l'escut de Vic, fos utilitzada per a un rellotge públic.
    Estat anterior En 1989 es trobava com en 2004 penjada d'una biga de ferro, amb un electromall de GUIXÀ per al toc automàtic.
    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són molt interessants.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    La substitució del jou de fusta per una biga de ferro modifica radicalment la sonoritat de la campana i impedeix la interpretació de la major part dels tocs tradicionals. L'electromall pica baix amb perill greu de trencament. Pel desgast és possiblement la campana més tocada

    Mecanismes de toc electromall - la campana no té batall
    Intervencions Substitució del jou de fusta per una biga fixa de ferro. No deixa de ser sorprenent que la campana més valuosa del conjunt sigui l'única de les sis petites dotada d'electromall.
    Actuacions urgents Cal regular l'electromall perquè piqui al seu lloc. Fins aquell moment seria convenient no tocar la campana mecànicament, degut a l'alt risc de trencament.
    Propostes La importància acústica, històrica i documental de la campana faria dubtar de la seva conservació dins del conjunt campanil de la Catedral. No obstant creiem que si hauria de formar-hi part, i que fins i tot servira de referència acústica per a la resta del joc nou. En conseqüència cal fer les següents actuacions:
    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • La campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).
    • Cal fer un nou jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques dels jous existents.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient la declaració específica com a Bé Moble d'Interès Cultural de la campana.
    Valoració Cal incoar expedient per declarar-la Bé d´Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica.
    Instal·lació La instal•lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    25 Fotos

    Anna (5)

    (Referència 736)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 70
    Altura del bronze 62
    Vora 7
    Pes aproximat 199
    FonedorPEREA, VIUDA DE ÁNGEL (MIRANDA DE EBRO)
    Any fosa 1942
    Descripció La campana, amb molts defectes de fosa, té una llarga inscripció: "EGO ANNA CVM SOCIA MICHAELA ET MARIA A MERCEDE EODEM DIE PERII NVNC AERE COLLATO REDVIVA CVM GAVDIO TINNIO VT AD TINNITVM MEVM PLEBS AD DEVM ADORANDVM ET SACRIFICIVM CELEBRANDVM INVITETVR PATRINI EXTITERE RAIMVNDVS M ARVMI OLLER NECNON GEMMA SALA CLAVERAS ME CONSECRAVIT JOAN PERELLO ET POV SS CC. AVSON EPISC. VICI DIE XXVI VLIII ANNI MCMXLII" [CH1.5]. Del llarg text en llatí cal remarcar l'error en escriure el mes de juliol: VLIII per IVLII.

    Aquesta llarga frase es pot traduir al català: JO ANNA AMB LA MEVA COMPANYA MIQUELA I MARIA DE LA MERCÈ VAIG MORIR EL MATEIX DIA. ARA DE NOU FOSA LA CAMPANA AMB GOIG SONO PER A QUE AL MEU SO EL POBLE SIGUI CRIDAT A ADORAR A DEU I A CELEBRAR EL SACRIFICI. VAIG ESSER DONADA PEL PATRICI RAIMON MARIA ARUMI OLLER I TAMBÉ GEMMA SALA CLAVERAS. EM VA CONSAGRAR JOAN PERELLO I POU BISBE D'OSONA DE LA SANTA CATEDRAL DE VIC EL DIA 26 DE JULIOL DE L'ANY 1942. És significativa la utilització dels noms en català dins una frase llatina.

    Al mig peu hi figura la marca de fàbrica, en español: "FUNDICION DE CAMPANAS MIRANDA DE EBRO VDA DE A PEREA (BURGOS) (ESPAÑA) FCA DE RELOJES DE TORRE"

    Terç (T) (Garlanda)
    Mig (M) (03) (Àngel) (09) "EGO ANNA / CVM SOCIA MICHAELA ET MARIA A MERCEDE / EODEM DIE PERII / NVNC AERE COLLATO REDVIVA CVM GAVDIO TINNIO / VT AD TINNITVM MEVM / PLEBS AD DEVM ADORANDVM ET SACRIFICIVM CELEBRANDVM / INVITETVR / PATRINI EXTITERE RAIMVNDVS M ARVMI OLLER NECNON GEMMA SALA CLAVERAS / ME CONSECRAVIT JOAN PERELLO ET POV SS CC. AVSON EPISC. / VICI DIE XXVI VLIII ANNI MCMXLII" [CH1.5]
    Mig peu (MP) (09) (marca de fàbrica) "FUNDICION DE CAMPANAS / MIRANDA DE EBRO / VDA DE / A PEREA / (BURGOS) (ESPAÑA) / FCA DE RELOJES DE TORRE" [CH1]
    Prima Fa# 4 -28
    Hum Fa# 3 -09
    Tercera La 4 +23
    Quinta Reb 5 -31
    Octava Fa# 5 +23
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.
    Tocs actuals de campanes La campana és exclusivament repicada, de manera manual, ja que no disposa de cap mecanisme per al toc automàtic.
    Truja biga de ferro
    Estat original Probablement la campana estava dotada de jou de fusta, i era tocada a la manera catalana.
    Estat anterior En 1989 es trobava com en 2004 penjada d'una biga de ferro, i sense cap mecanisme per al toc automàtic.
    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són interessants, malgrat una fosa defectuosa.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    La substitució del jou de fusta per una biga de ferro modifica radicalment la sonoritat de la campana i impedeix la interpretació de la major part dels tocs tradicionals.

    Mecanismes de toc corda al batall per al repic manual
    Intervencions Substitució del jou de fusta per una biga fixa de ferro, sense afegir cap electromall per al toc automàtic.
    Propostes En el cas de conservar la campana, cal fer les següents actuacions:
    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • En aquest cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).
    No obstant semblaria més coherent fer una campana nova, dins un conjunt harmonitzat.

    En qualsevol cas cal tenir en compte les següents condicions:

    • Cal fer un nou jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques dels jous existents.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal•lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    12 Fotos

    Miquela Maria de la Mercè (4)

    (Referència 735)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 77
    Altura del bronze 70
    Vora 7
    Pes aproximat 264
    FonedorPEREA, VIUDA DE ÁNGEL (MIRANDA DE EBRO)
    Any fosa 1942
    Descripció La campana, amb molts defectes de fosa, té una llarga inscripció: "EGO MICHAELA ET MARIA A MERCEDE A MARXISTIS QVASSATA ANNO DOMINI MCMXXXVI DIE S. ANNAE SILVI NUNC VERO A PATRINIS MICHAELE BRUGARDAS BOIXEDA ET MARIA A MERCEDE CORNELIA ALMEDA QVORVM NOMINE VOCOR SVFFVLTA ITERVM HANC TVRRIM ASCENDO PLEBEM CONGREGO FESTAQVE DECORO ME CONSECRAVIT RDMVS JOAN PERELLO SSCC EPISCP AURONENSIS VICI XXVI - IVLII MCMXLII"

    Aquesta llarga frase es pot traduir al català: JO MIQUELA I MARIA DE LA MERCÈ VAIG ESSER TRENCADA PELS MARXISTES L'ANY 1936. EL DIA DE SANTA ANNA VAIG EMMUDIR. ARA PERÒ RESTITUÏDA PELS PATRICIS MIQUEL BRUGARDAS BOIXEDA I MARIA MERCÈ CORNELIA ALMEDA DELS QUALS PORTO EL NOM, DE NOU PUJO A AQUESTA TORRE. CONGREGO AL POBLE I DECORO LA FESTA. EM VA CONSAGRAR EL REVERENDÍSSIM JOAN PERELLO I POU BISBE D'OSONA DE LA SANTA CATEDRAL DE VIC EL DIA 26 DE JULIOL DE L'ANY 1942. És significativa la utilització del nom del bisbe en català dins una frase llatina.

    Al mig peu hi figura la marca de fàbrica, en español: "FUNDICION DE CAMPANAS MIRANDA DE EBRO VDA DE A PEREA (BURGOS) (ESPAÑA) FCA DE RELOJES DE TORRE"

    Terç (T) (Garlanda)
    Mig (M) (03) (Puríssima) (06) "EGO MICHAELA ET MARIA A MERCEDE / A MARXISTIS QVASSATA / ANNO DOMINI MCMXXXVI DIE S. ANNAE / SILVI / NUNC VERO A PATRINIS MICHAELE BRUGARDAS BOIXEDA / ET MARIA A MERCEDE CORNELIA ALMEDA / QVORVM NOMINE VOCOR / SVFFVLTA ITERVM HANC TVRRIM ASCENDO / PLEBEM CONGREGO FESTAQVE DECORO / ME CONSECRAVIT RDMVS JOAN PERELLO SSCC EPISCP AURONENSIS / VICI XXVI - IVLII MCMXLII"
    Mig peu (MP) (09) (marca de fàbrica) "FUNDICION DE CAMPANAS / MIRANDA DE EBRO / VDA DE / A PEREA / (BURGOS) (ESPAÑA) / FCA DE RELOJES DE TORRE" [CH1]
    Prima Do 5 +35
    Hum Si 3 -45
    Tercera Mib 5 +40
    Quinta Sib 5 +10
    Octava Si 5 +29
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.
    Tocs actuals de campanes La campana és exclusivament repicada, de manera manual, ja que no disposa de cap mecanisme per al toc automàtic.
    Truja biga de ferro
    Estat original Probablement la campana estava dotada de jou de fusta, i era tocada a la manera catalana.
    Estat anterior En 1989 es trobava com en 2004 penjada d'una biga de ferro, i sense cap mecanisme per al toc automàtic.
    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són interessants, malgrat una fosa defectuosa.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    La substitució del jou de fusta per una biga de ferro modifica radicalment la sonoritat de la campana i impedeix la interpretació de la major part dels tocs tradicionals.

    Mecanismes de toc corda al batall per al repic manual
    Intervencions Substitució del jou de fusta per una biga fixa de ferro, sense afegir cap electromall per al toc automàtic.
    Propostes En el cas de conservar la campana, cal fer les següents actuacions:
    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • En aquest cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).
    No obstant semblaria més coherent fer una campana nova, dins un conjunt harmonitzat.

    En qualsevol cas cal tenir en compte les següents condicions:

    • Cal fer un nou jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques dels jous existents.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal•lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    9 Fotos

    Sagrado Corazón de Jesús (5)

    (Referència 626)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 109
    Altura del bronze 85
    Vora 11
    Pes aproximat 750
    FonedorERICE, VIDAL
    Any fosa 1941
    Terç (T) Cordó /
    cordó /
    "DEDICADA AL SAGRADO CORAZON DE JESUS" [CH2.5] /
    cordó /
    (garlanda neogòtica)
    Mig (M) (00) (creu amb pedestal)
    (06) (Cor de Jesús) /
    "ACUDE AL TEMPLO PUNTUAL /
    CADA VEZ QUE YO TE LLAMO /
    QUE ES COMO SI TE LLAMARA /
    EL MISMO DIOS SOBERANO" [CH2.5] /
    (marca de fàbrica monotip) "VIDAL ERICE / PAMPLONA" [CH1.5]
    Mig peu (MP) Garlanda /
    cordó /
    (06) "SE REFUNDIO" /
    cordó /
    "EL AÑO 1941" [CH2.5] /
    cordó
    Prima Reb 4 +26
    Hum Do 3 -37
    Tercera Fa 4 -03
    Quinta Lab 4 -28
    Octava Mib 5 -13
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.

    La mecanització dels anys vuitanta va permetre automatitzar els tocs sense necessitat d'un campaner per als senyals quotidians. El campaner hi actuava sols per a les festes majors.

    Tocs actuals de campanes La campana és exclusivament repicada, ja que no pot ser brandada.

    Els tocs automàtics es realitzen exclusivament mitjançant un electromall. No sembla que es toqui manualment de manera regular.

    Truja Fusta amb un capçal de pedra
    Estat original La campana estava ubicada en una estructura sobre grans bigues de fusta, disposades a uns 3 o 4 metres del terra, de manera que la campana es podia tocar, amb una corda i un braç de ferro, brandant-la i podent dur-la a seure, recolzant el braç en un topall de ferro ubicat en la biga.
    Estat anterior En 1989 la campana es trobava com en 2004. Havíen construit un doble terra, per damunt de la sala, que servia per la nova sala de la campana del rellotge, i un altre a uns 100 cm per baix de les grans bigues de fusta sobre les quals es recolzen les campanes.

    Per altra banda, les grans bigues de fusta, probablement tan antigues com el campanar, sobre les quals es recolzaven les campanes i que transmitien l'esforç a la fàbrica, van ser asserrades en un extrem, recolzant-les ara sobre una estructura metàl•lica.

    A més l'electromall, instal•lat per GUIXÀ de Monistrol de Montserrat, es va disposar de manera que impedeix qualsevol possibilitat de moviment, per la qual cosa la campana es veu limitada al repic automàtic o manual.

    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són interessants, malgrat una fosa defectuosa. No obstant, es tracta d'inscripcions estàndard, que foren utilitzades en nombroses campanes del mateix fonedor, com ara les campanes majors de Solsona. En el cas present, no hi ha cap indicació respecte a la catedral de Vic.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    Mecanismes de toc repique manual y electromazo
    Intervencions Dues actuacions, arquitectònica i mecànica, impossibiliten la realització dels tocs a la manera catalana: la ubicació del terra pròxim a la campana i la mutilació de les bigues de fusta, per una part; la col•locació d'un sistema electromecànic (electromall de l'empresa GUIXÀ de Monistrol de Montserrat) que no reprodueix els tocs tradicionals i impedeix els tocs manuals.
    Propostes En el cas de conservar la campana, cal fer les següents actuacions:

    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • En aquest cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).

    No obstant semblaria més coherent fer una campana nova, dins un conjunt harmonitzat.

    En qualsevol cas cal tenir en compte les següents condicions:


    • Cal restaurar el jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques que el caracteritzen.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s
    Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Primera documentació de la campana:

    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Documentació ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc (23-07-2004)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    16 Fotos

    Santa Bárbara (8)

    (Referència 627)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala de campanes
    Diàmetre 124
    Altura del bronze 100
    Vora 12
    Pes aproximat 1104
    FonedorERICE, VIDAL
    Any fosa 1941
    Terç (T) Cordó / cordó / "DEDICADA A SANTA BARBARA" [CH2.5] / cordó / (garlanda neogòtica)
    Mig (M) (00) (creu amb pedestal) (06) "AL TEMPLO TE LLAMO YO / DEL ANGELUS YO TE AVISO / LAS FUNCIONES DE LA IGLESIA / YO ENGRANDEZCO Y SOLEMNIZO / POR DIFUNTOS Y POR VIVOS / POR TODOS TU ORACION TE PIDO" [CH2.5] / (marca de fàbrica monotip) "VIDAL ERICE / PAMPLONA" [CH1.5]
    Mig peu (MP) Garlanda / cordó / (06) "SE REFUNDIO" / cordó / "EL AÑO 1941" [CH2.5] / cordó
    Prima Reb 4 -13
    Hum Mib 3 +37
    Tercera Fa# 4 -04
    Quinta La 4 +19
    Octava Mib 5 +11
    Tocs tradicionals de campanes La campana era tocada a la catalana, és a dir fent-la brandar fins dur-la a seure, amb la campana cap amunt, amb un topall de ferro en la biga per aturar la campana recolzant-hi el braç de fusta. També es feia repicar, mitjançant una corda connectada al batall per mitjà d'un gantxo.

    La mecanització dels anys vuitanta va permetre automatitzar els tocs sense necessitat d'un campaner per als senyals quotidians. El campaner hi actuava sols per a les festes majors.

    Tocs actuals de campanes La campana és exclusivament repicada, ja que no pot ser brandada.

    Els tocs automàtics es realitzen exclusivament mitjançant un electromall. No sembla que es toqui manualment de manera regular.

    Truja Fusta amb un capçal de pedra
    Estat original La campana estava ubicada en una estructura sobre grans bigues de fusta, disposades a uns 3 o 4 metres del terra, de manera que la campana es podia tocar, amb una corda i un braç de ferro, brandant-la i podent dur-la a seure, recolzant el braç en un topall de ferro ubicat en la biga.
    Estat anterior En 1989 la campana es trobava com en 2004. Havíen construit un doble terra, per damunt de la sala, que servia per la nova sala de la campana del rellotge, i un altre a uns 100 cm per baix de les grans bigues de fusta sobre les quals es recolzen les campanes.

    Per altra banda, les grans bigues de fusta, probablement tan antigues com el campanar, sobre les quals es recolzaven les campanes i que transmitien l'esforç a la fàbrica, van ser asserrades en un extrem, recolzant-les ara sobre una estructura metàl•lica.

    A més l'electromall, instal•lat per GUIXÀ de Monistrol de Montserrat, es va disposar de manera que impedeix qualsevol possibilitat de moviment, per la qual cosa la campana es veu limitada al repic automàtic o manual.

    Estat actual Regular. Les decoracions i epigrafia de la campana són interessants, malgrat una fosa defectuosa. No obstant, es tracta d'inscripcions estàndard, que foren utilitzades en nombroses campanes del mateix fonedor, com ara les campanes majors de Solsona. En el cas present, no hi ha cap indicació respecte a la catedral de Vic.

    La campana suporta diverses capes de brutícia, que impedeixen, per exemple, la lectura correcta dels textos i decoracions, i probablement afecten al seu so.

    Mecanismes de toc electromall
    Intervencions Dues actuacions, arquitectònica i mecànica, impossibiliten la realització dels tocs a la manera catalana: la ubicació del terra pròxim a la campana i la mutilació de les bigues de fusta, per una part; la col•locació d'un sistema electromecànic (electromall de l'empresa GUIXÀ de Monistrol de Montserrat) que no reprodueix els tocs tradicionals i impedeix els tocs manuals.
    Propostes En el cas de conservar la campana, cal fer les següents actuacions:
    • Cal reubicar la campana, de manera que pugui ser brandada, i també duta a seure, en una nova estructura ubicada en aquesta sala de campanes, tot i que no seria descartable la ubicació de totes les campanes en la sala de la campana del rellotge.
    • En aquest cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió, tant per dins com per fora. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).

    No obstant semblaria més coherent fer una campana nova, dins un conjunt harmonitzat.

    En qualsevol cas cal tenir en compte les següents condicions:

    • Cal restaurar el jou de fusta i pedra, de manera que sigui segur, i mantingui totes aquelles característiques acústiques i rítmiques que el caracteritzen.
    • Cal dotar, igualment, la campana d'un motor d'impulsos que reprodueixi els tocs tradicionals i no impedeixi els tocs manuals, així com un electromall per als senyals quotidians i altres tocs.
    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient una inclusió específica en l'Inventari General del Patrimoni Cultural del conjunt format per la campana de bronze i pel jou de fusta, ferro i pedra.
    Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Primera documentació de la campana:
    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)
    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    17 Fotos

    Campana de les hores (B)

    (Referència 827)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització sala superior de campanes
    Diàmetre 137
    Altura del bronze 115
    Vora 14
    Pes aproximat 1489
    FonedorVENTULÀ, DAMIÀ
    Any fosa 1803
    Descripció La campana té tres inscripcions diferents, totes en llatí, i amb diversos errors. En la part superior hi figura: " # SANTA MARIA # S BER # ИARDE # CALVO # S # BARBARA # ORA PRO ИOBIS # AИИO DOMIИI ИOSTRI JESVCHRISTI I80ℇ ". Curiosament en compte de passar l'any a la línia següent, han passat la paraula anterior, que aquí hem reproduit com subíndex. La frase hauria d'estar escrita "SANCTA MARIA - SANCTE BERNARDE CALVO - SANCTA BARBARA ORATE PRO NOBIS - ANNO DOMINI NOSTRI JESUCHRISTI 1803, la qual cosa vol dir en català
    Terç (T) 2 cordons / " # SANTA MARIA # S BER # ИARDE # CALVO # S # BARBARA # ORA PRO ИOBIS # AИИO DOMIИI ИOSTRI JESVCHRISTI 180ℇ " / 2 cordons
    Mig (M) (Sol) / (Claus de Sant Pere i tiara) / (Custòdia) / (Sant Pere) (04); (11) (Escut de Vic) / (01) (creu) / (custòdia) / "IN ИOMINE JESU / OMИE YEИUA / FLECHTATVR / CELESTIM TERRES / TIM ET IИFERИORUM" (emmarcada) / (08) "CHRISTUS + VIИCIT / CHRISTUS + IMPERAT / CHRISTUS + REGИAT / CHRISTUS + AB OMИI / MALO ИOS + DEFEИDAT / DEUS ИO + BISCUM / EST + / DAMIA + VENTULA / CAMPAИE + DE VICH / MEFECIT + " (emmarcada, amb una gran creu central) (10) (Monjo)
    Prima Re 4 -33
    Hum Reb 3 +29
    Tercera Fa 4 -41
    Quinta Lab 4 +11
    Octava Re 5 -47
    Tocs tradicionals de campanes Toc de les hores. En alguns moments es combinava amb les altres campanes, per a tocs extraordinaris.
    Tocs actuals de campanes Toc de les hores
    Truja biga de ferro
    Estat original Probablement la campana penjaria d'un conjunt de bigues de fusta. Sens dubte fou dedicada, des del principi, al toc de les hores.
    Estat actual Extremadament bruta per excrements de colom, que hi fan niu en les anses, malgrat la protecció amb xarxes de les finestres.
    Mecanismes de toc electromall - martell per gravetat - batall per toc manual
    Intervencions En temps recent (2004) s'ha renovat el tir del mall extern, havent disposat al llarg del campanar, fins a la sala del rellotge, un sistema d'argolles soldades i faxades al sòl, per dirigir el cable i evitar el desgast.
    Propostes Cal substituir l'estructura metàl•lica de la qual penja per unes bigues de fusta, per augmentar la sonoritat de la campana. La campana ha de quedar ben fixada, per evitar desplassaments i desgast prematur.

    L'estructura de la qual pengi la campana ha de permetre l'accés, tant per contemplar-la com per assegurar el seu manteniment, així com la pujada a la campana dels quarts: l'actual escala és tot un perill.

    Igualment, el mall ha de picar la campana i quedar-s'hi després separat, per augmentar la reverberació i assegurar una millor conservació.

    Cal desmuntar l'electromall, ja que aquesta camapana, per les seves característiques (campana de rellotge) no deu participar-hi en els tocs habituals o festius de la Catedral. Es pot reservar el seu batall intern per a tocs realment extraordinaris, però sempre manuals.

    En qualsevol cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).

    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient una inclusió específica en l'Inventari General del Patrimoni Cultural del conjunt format per la campana de bronze i pel sistema de toc.
    Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes Hem pogut ampliar l'epigrafia de la campana, tot i que no és encara la versió definitiva, degut a l'especial ubicació de la campana en el centre de la sala.

    Primera documentació: ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14/07/1989)

    Editor ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 26-10-2016
    33 Fotos

    Campana dels quarts (A)

    (Referència 472)
  • Arxiu sonor de la campana

  • Localització terrassa
    Diàmetre 67
    Altura del bronze 60
    Vora 6
    Pes aproximat 174
    FonedorCOROMINA, MIQUEL (OLOT)
    Any fosa 1724
    Descripció La campana té una breu inscripció en llatí: "DEVS MISEREATVR NOSTRI # ET BENEDICAT NOBIS # I724 # ", que està presa del salm 67, 2 i vol dir en català DÉU TINGUI MISERICÒRDIA DE NOSALTRES I ENS BENEEIXI - (ANY) 1724. La separació que hi apareix entre algunes paraules conté la marca de fàbrica: "CO RO (cor) i correspón a Miquel COROMINA, d'Olot.

    En el mig hi ha una creu amb pedestal, al qual hi figura de nou la marca de fàbrica: "MIQUEL COROMINA (cor) DE OLOT" on la D i la E formen una sola lletra. Hi ha també tres sants: un ben identificat com Sant Miquel i altres dos, un home i una dona, que semblen Sant Marc i Santa Bàrbara.

    Espatlla (H) 3 cordons
    Terç (T) 2 cordons /
    " DEVS MISEREATVR NOSTRI # ET BENEDICAT NOBIS # I724 # " (CH) (el signe de separació és una marca de fàbrica on es llig difícilment "CO RO (cor) MN" /
    2 cordons
    Mig (M) (00) (creu amb pedestal, en el qual hi figura una marca de fàbrica diferent "MIQUEL COROMINA (cor) DE OLOT" (La D i la E formen una sola lletra) (Sant Evangelista: Sant Marc?) (Santa Bàrbara?) (Sant Miquel) /
    2 cordons
    Mig peu (MP) 4 cordons
    Peu 3 cordons
    Prima Si 4 -31
    Hum Mi 4 -40
    Tercera Fa# 5 -34
    Quinta La 5 +46
    Octava Re 6 -14
    Tocs tradicionals de campanes Toc dels quarts, sense que hi hagi sigut utilitzada per altres tocs.
    Tocs actuals de campanes Toc dels quarts
    Truja campanil de ferro forjat (molt malmès)
    Estat original Sens dubte fou dedicada, des del principi, al toc dels quarts.
    Estat actual La campana toca els quarts amb un mall extern per gravetat que queda pegat, amb perill de trencament - Hi ha, en un altra possició, marques de desgast del mall, que arriba fins al llavi.

    La campana està extremadament bruta per taques d'òxid de l'estructura metàl•lica de la qual penja.

    Mecanismes de toc mall extern per gravetat - en funcionament
    Intervencions En temps recent (2004) s'ha renovat el tir del mall extern, havent disposat al llarg del campanar, fins a la sala del rellotge, un sistema d'argolles soldades i faxades al sòl, per dirigir el cable i evitar el desgast.
    Actuacions urgents Cal regular el mall per què no quedi pegat a la campana, amb perill de trencament, i amb disminució de la sonoritat produïda.
    Propostes Cal restaurar l'estructura metàl•lica de la qual penja. La campana ha de quedar ben fixada, per evitar desplassaments i desgast prematur. Igualment, el mall ha de picar la campana i quedar-hi després separat, per augmentar la reverberació i assegurar una millor conservació.

    En qualsevol cas, la campana s'ha de netejar, utilitzant un sistema de sorra humida a baixa pressió. Els motius de neteja són essencialment acústics (millora del so de la campana) i documentals (millor lectura de les inscripcions i decoracions).

    Protecció Protecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient una inclusió específica en l'Inventari General del Patrimoni Cultural del conjunt format per la campana de bronze i pel sistema de toc.
    Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l´Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
    Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    Notes La dificultat d'accés a la campana, ubicada en el campanil de la coberta, motiva la imprecisió d'algunes fotos, com ara la del separador entre paraules, amb la marca de fàbrica.

    Autors de la documentació

    • ESPAÑA i LAVEDA, Vicent; GONZALO ÁLVARO, Juan Ignacio (14-07-1989)
    • ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc (23-07-2004)
    Editor LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització 24-03-2018
    27 Fotos
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2021)
    campaners@hotmail.com
    : 26-09-2021
    Convertir a PDF