"El nou rellotge de l'església gòtica de Xàbia és anacrònic, antihistòric i ridícul: una atrocitat"

La col·locació d'un diminut rellotge quadrat d'aspecte ultramodern en una torre acabada al segle XVII revifa la indignació per la restauració de Sant Bertomeu, ja molt controvertida després de la col·locació de merlets al campanar


El nou rellotge des d'una perspectiva inferior en la qual costa endivinar les hores

La restauració de l'església-fortalesa gòtica de Xàbia segueix provocant una profunda polèmica. També indignació. L'última controvèrsia ve provocada per la instal·lació del nou rellotge en una torre finalitzada al segle XVII, encara que el bastió va començar a alçar-se en el XIV. És un rellotge diminut, d'aspecte postmodern, on vore l'hora és un miracle i que desentona a les clares amb l'estètica d'una arquitectura històrica. Res a vore amb l'antiga esfera, tombada pel temporal Glòria, que formava part ja del paisatge urbà de cor de l'municipi i que estava molt més integrada amb les característiques de l'edifici.

Tot això després que ja corregueren rius de tinta per la col·locació de merlets al campanar, que molts també van considerar una aberració històrica. "Els merlets ja trencaven la fisonomia pròpia del campanar per convertir-lo en torre de castell, destruint l'harmonia que existia en el paisatge urbà", subratlla l'escriptora Pepa Guardiola, que ja va exposar la seua opinió sobre aquella actuació, com va recollir aquest diari.

Per Guardiola "ara s'incrementa aquest sentit amb la incorporació d'un rellotge que res té a vore amb l'anterior i que era una esfera perfectament integrada en el seu conjunt; ens col·loquen un rellotge quadrat, minúscul, ultramodern i ridícul; complement anacrònic amb l'estil gòtic i que res té a vore amb l'estètica del campanar".

Per eixe motiu aquesta nova incorporació "és una atrocitat, una barbaritat i jo afegiria que un sarcasme", diu l'escriptora. Guardiola es pregunta "amb què ens sorprendran properament" i conclou lamentant que "poc respecte es manifesta desfigurant com ho estan fent un edifici declarat Monument Artístic Nacional i Bé d'Interès Cultural".

Contra els aspectes d'aquesta restauració dirigida per l'arquitecte Salvador Vila i impulsada per l'Arquebisbat de València, institució a la qual pertany l'església-fortalesa a través de la parròquia, s'ha manifestat també l'historiador Antoni Espinós, qui de la mateixa manera s'ha mostrat contundent: "El rellotge és anacrònic, antihistòric i una ridiculesa". Característiques de les que segons el seuparer també patien els merlets que es van col·locar amb anterioritat al campanar i que trencaven amb l'evolució històrica de Sant Bertomeu. Amb la seua identitat canviant al llarg dels segles.

"Jo no estic en contra que es netege i es pose en valor l'edifici, però sí amb que se li posen còfies i pegats històrics"!. Espinós també advoca perquè l'antiga maquinària del rellotge de segle XIX, que encara es troba al campanar, siga recuperada per l'ajuntament, restaurada i exposada al museu "amb una finalitat didàctica, perquè els xiquets i no tan xiquets sàpiguen com funcionava un rellotge mecànic!. I que almenys un poc de lleialtat històrica mantingta ferm tot aquest assumpte.

La Marina Plaza (05-02-2021)

  • Parròquia de Sant Bertomeu - XÀBIA: Campanes, campaners i tocs
  • XÀBIA: Campanes, campaners i tocs
  • Rellotges: Bibliografia
  • Restauració de campanars: Bibliografia

     

  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © La Marina Plaza (2021)
    © Campaners de la Catedral de València (2021)
    campaners@hotmail.com
    : 28-11-2021
    Convertir a PDF