Els tocs de campanes de la parròquia de l'Assumpció



01 Toc d'oració
Correspon al primer toc del dia. Es realitza amb la Trinitat, la campana petita. Actualment només s’usa quan a primera hora (les vuit del matí) s’ha d’efectuar un dels tocs de difunts. El toc d’oració precedeix al toc funerari. Aquest toc ve determinat pel conjunt de tres grups de tres batallades. El primer i segon grup corresponen a tres batallades consecutives, la tercera de les quals té més duració que les dues precedents, i al tercer grup la durada de la batallada es duplica respecte a les dels altres grups.


02 Toc de 65 batallades
Es realitza amb la Trinitat, la campana petita. El toc ve determinat pel conjunt de seixanta-cinc batallades que es realitzava des del peu del campanar mitjançant una corda que arribava fins al batall d’aquesta campana i al tibar colpejava per la part interior del vas. Actualment queda controlat per l’ordinador-patró i s’efectua mitjançant el colpeig del martell a la part exterior. Aquest toc s’utilitza per a celebracions religioses que hom podria considerar com a “menors”: misses en dies feiners, rosaris, novenes...


03 Toc de missa a l'ermita
Es realitza amb la Trinitat. Es tracta d’un toc discontinu: S’inicia el venteig fins a col·locar la campana cap per avall i es manté durant uns segons en aquesta posició. Es trenca l’equilibri prosseguint amb el volteig. Una altra vegada s'atura el so amb l'inversió la posició inicial de la campana i prosegueix amb el venteig final. Cal assenyalar que el toc s’esdevé una hora abans de l’acte religiós per tal de donar temps als parroquians a desplaçar-se fins a l’ermita de la Mare de Déu de la Riera, situada a uns vuit-cents metres de la població.


04 Toc de combregar
Es realitzava amb el venteig constant de la Trinitat, malgrat de tractar-se també d'un toc discontinu. Toc que actualment ha quedat en desús. Sonava quan el capellà sortia de l’església acompanyat per un parell d’escolans i es dirigia a les cases on es trobaven persones malaltes o impedides per tal de donar-los-hi l’eucaristia. D’aquesta manera s’avisava a les famílies que el sacerdot iniciava el recorregut per a fer aquesta tasca.


05 Toc de festa
Els tocs de festa s'efectuen a la una del migdia de la vigília de festa i per anunciar els actes principals de la diada. Repic inicial: El podem subdividir en tres parts: Repic amb la Maria de la Riera, Repic amb la Trinitat, Repic conjunt amb les dues campanes. Venteig: S’executa tot brandant la Trinitat sense que arribi a donar el tomb, per bé que si la diada és força festiva, el campaner es permet la llicència de fer-li algun volteig. Repic conclusiu: Repic amb les dues campanes i finalització del toc.


06 Toc de festa: inici


07 Toc de festa: venteig


08 Toc de festa: conclusió


09 Toc de festa major
Repic inicial: A semblança del toc de festa, s'executa alternativament amb les dues campanes i després conjuntament. Volteig: S’executa mitjançant el fet de fer donar voltes a la Trinitat sobre el qual s’hi afegeix el de la Maria Riera, per quedar novament el volteig de la campana petita. Repic conclusiu: Els dos repics segueixen un esquema propi. Es produeixen alteracions pel fet de ser repics manuals. Depèn del tarannà del campaner, el tipus de festivitat i es poden veure afectats per les condicions climatològiques.


10 Toc de festa major: inici


11 Toc de festa major: volteig


12 Toc de festa major: conclusió


13 Les Batallades
Es realitza amb la Trinitat. El toc ve determinat pel conjunt de tres batallades que es realitza amb un procés idèntic al toc de 65 batallades anteriorment exposat. S’executa entre el toc que aplega als fidels i l’acte al qual congrega, que ve a correspondre a un quart d’hora abans de l’acte religiós.


14 Toc d'anar a dinar
Es realitzava amb la Trinitat. Al bell punt del migdia, a la una, una vegada havien sonat els senyals horaris, s’iniciava el toc format per tres batallades pausades seguides del venteig de la campana. Servia per a indicar al treballador, majoritàriament pagès, que havia arribat l’hora de fer una pausa en la seva feina per a fer un mos. Normalment la pagesia es quedava a dinar al tros (el camp que conreava).


15 Toc d'anar a treballar
Es realitzava amb la Trinitat. De manera anàloga al toc d’anar a dinar, aquest presentava el mateix esquema però sense les tres batallades inicials. Era el senyal per a reprendre la feina que hom havia deixada per dinar. Existia un doble horari: el d’estiu a les tres i el d’hivern a dos quarts de tres. Aquí es presenta el d'horari d'estiu.


16 Toc d'arravatament
Es realitza amb la Trinitat. És un toc semblant al de les seixanta-cinc batallades però amb un tempo més ràpid, frenètic i amb una major duració. Té lloc quan es produeix algun esdeveniment nefast d’interès general i es necessita donar-ho a conèixer ràpidament cosa que s’aconsegueix amb el posterior veu a veu.


17 Toc de difunts: home
Es realitza amb la Trinitat i la Maria de la Riera segons la cadència de l’esquema que s’acompanya. El conforma una sèrie inicial de tres parells de tocs que indiquen, precisament, el fet d’un òbit d’home. Aquesta sèrie es repetirà pel mig del toc i al final. Si representem A per la Trinitat i B per a la Maria de la Riera, seria: A-B A-B A-B A B A B A B ...


18 Toc de difunts: dona

Es realitza amb la Trinitat i la Maria de la Riera segons la cadència de l’esquema anteriorment exposat per l’home però amb només dos parells de tocs inicials. En definitiva, el conforma una sèrie inicial de dos parells de tocs que indiquen, precisament, el fet d’un òbit de dona. Amb el tipus de representació seria: A-B A-B A B A B A B ...


19 Toc de difunts: nen (albat)

Es realitza amb la Trinitat i la Maria de la Riera i es desenvolupa segons la cadència inicial de l’esquema de l'home. El conforma una sèrie inicial de tres parells de tocs que indiquen el fet d’un òbit de nen. El toc d'albat és el toc més esgarrifós que cap mare o pare voldria sentir per als seus. Amb el tipus de representació A per la Trinitat i B per a la Maria de la Riera, seria: A B A B A B AB AB AB ...


20 Toc de difunts: nena (albat)

Es realitza amb la Trinitat i la Maria de la Riera i es desenvolupa segons la cadència inicial de l’esquema de dona. El tret diferenciador es troba a l’inici i indica que l’infant mort és una nena. Tot sentint aquest toc ve a la memòria aquella cantarella que moltes persones d’edat avançada recorden i que al ritme dels tocs fa: “Nang, nang, del llit al cel”. Amb el tipus de representació A per la Trinitat i B per a la Maria de la Riera, seria: A B A B AB AB AB ...


21 Toc general de difunts
Es tracta d’un toc de difunts que es podria qualificar de solemne. Es realitza amb les dues campanes. S’inicia amb tres batallades molt pausades d’ambdues campanes i el segueix el venteig alternatiu de la Trinitat i la Maria de la Riera: quan sona una, no sona l’altra, el que fa que sigui el toc de més precisió per part del campaner. El toc té lloc el capvespre de la diada de Tots Sants. També sona quan es produeix la defunció del Papa, Arquebisbe o Rei. Amb el tipus de representació A per la Trinitat i B per a la Maria de la Riera, seria: AB AB AB... S'inicia el venteig de les campanes amb el so alternatiu i conclou amb els tres parells de tocs com a l'inici.

AJUNTAMENT DE LES BORGES DEL CAMP

ajlesborges (00-00-2017)

  • Parròquia de l'Assumpció - LES BORGES DEL CAMP: Campanes, campaners i tocs
  • LES BORGES DEL CAMP: Campanes, campaners i tocs
  • FIGUERES I FERRÉ, LLEONARD (EL NARDO) (LES BORGES DEL CAMP) : Tocs i altres activitats
  • Llista de tocs: Bibliografia

     

  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © ajlesborges (2017)
    © Campaners de la Catedral de València (2024)
    campaners@hotmail.com
    Actualització: 29-03-2024
    Convertir a PDF

    Connectats: 79 Visitants: 79 Usuaris: 0