| Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
88 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
395 |
|---|
| Fonedor | MÚRUA, HIJOS DE |
|---|
| Any fosa |
1915 |
|---|
| Anses |
Anses amb motius zoomorfs. |
|---|
| Espatlla (H) |
(garlanda amb motius vegetals) |
|---|
| Terç (T) |
(2 cordons)
(fragment de sanefa) "AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM BENEDICTA TU IN MULIERIBUS"
(2 cordons)
(garlanda amb motius vegetals) |
|---|
| Mig (M) |
(00) (custòdia)
(06) (monograma de Maria) / (marca de fàbrica) "HIJOS DE MURUA / REAL / PATENTE / DE / INVENCION / VITORIA" |
|---|
| Mig peu (MP) |
(garlanda amb motius vegetals solts)
(2 cordons)
(framgent de sanefa) "ERA DE L ANY 1729 FONC AUMENTADA L'ANY 1915 PARROQUIA DE SAN JUAN BAUTISTA DE MANCOR MALLORCA
(2 cordons) |
|---|
| Intervencions |
Baixada del campanar el 28-03-2012 per a la seva restauració per 2001 TÉCNICA Y ARTESANÍA |
|---|
| Instal·lació |
La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
|---|
| Notes |
Mesures aproximades |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
La campana grossa de la Parròquia de Sant Joan Baptista de Mancor (Mallorca), fosa per Múria, data de l’any 1915 i presenta un interès patrimonial destacat per diverses característiques. La campana està decorada amb una garlanda de motius vegetals, que contrasta amb la presència de fragments de sanefa que incorporen el llibre obert de la Verge Maria: “AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM BENEDICTA TU IN MULIERIBUS”.
La façana de la campana està marcada per un monograma de Maria, que també actua com a marca de fàbrica, juntament amb la inscripció “HIJOS DE MURUA / REAL / PATENTE / DE / INVENCION / VITORIA”. Aquesta segona inscripció, també amb una garlanda de motius vegetals solts, complementa la decoració.
A més, la campana inclou una data de fonamentació, “ERA DE L ANY 1729 FONC AUMENTADA L’ANY 1915 PARROQUIA DE SAN JUAN BAUTISTA DE MANCOR MALLORCA”, que evidencia la tradició i la continuïtat de la producció artesanal a la parròquia. La conservació i valoració d'aquesta campana són fonamentals per a la preservació de la història i l'artesania local a ILLES BALEARS.
|
|---|
Autors de la documentació- ALEPUZ CHELET, Joan; MARTÍNEZ TAMARIT, Pau; SOLSONA PALAZÓN, Pablo [Documentació de la campana] (21-02-2026)
|
| Editor de la fitxa |
ALEPUZ CHELET, Joan |
|---|
| Actualització |
06-03-2026 |
|---|
| 48 Fotos |
|---|