
| | Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
98 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
545 |
|---|
| Any fosa |
1733 |
|---|
| Descripció |
La més grossa està esquerdada i té un diàmetre de 98 cm amb un pes aproximat de 545 kg i és dedicada al titular de la parròquia, no porta el nom del fonedor però si la data de fabricació: 1733.
Circumdant el terç superior porta la inscripció SANTI LAURENTIUS VINCIT CHRISTUS REGNAT ORA PRO NOBIS / CHRISTUS IMPARAT AB OMNI MALO NOS DEFENDIT. Està profusament ornamentada amb baix relleus a quatre cares on s'hi veu Sant Llorenç amb la palma, Sant Miquel, la Mare de Déu del Roser i una creu de terme. La campana està en disposició manual i malgrat estar esquerdada s'endevina una fonamental en Fa. El batall està en bon estat, i també el jou, que és de fusta.
La senyora Nativitat Sala de Casa Constancet ens informa que ella l'havia sentit tocar de jove i tenia molt bon so. Diu que es va esquerdar quan intentaven endur-se-la, ja abans de guerra. |
|---|
| Estat actual |
Hi ha una reixa de protecció contra aus darrere la campana de manera que l'exposa a la brutícia produïda pels ocells. És una mala solució patrimonial. |
|---|
| Valoració |
Cal incoar expedient per incloure-la en l'Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació. |
|---|
| Instal·lació |
La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
La campana Sant Llorenç (2), ubicada a la parròquia de Sant Llorenç d’Isavarre (ALT ÀNEU), és un exemplar de forja datat a l’any 1733. La inscripció, que es pot llegir en la campana, indica “SANCTUS LLORENTIUS PROTEGE NOS”. La campana presenta una particularitat: la instal·lació d’una reixa de protecció contra aus posterior a la seva fabricació, que actualment resulta contraproduent, exposant la campana a la brutícia i el deteriorament.
La seva conservació actual és preocupant. Per a la seva preservació, cal incoar expedient per a la seva incorporació a l’Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament, la restaura es limita a la soldadura. No obstant això, la campana no pot ser remplaçada per una altra de la mateixa afinació. Aquesta campana és un element valuós del patrimoni religiós i artístic de CATALUNYA.
|
|---|
Autors de la documentació- DALMAU, Delfí; ORRIOLS, Xavier [Per l'escala secreta. Campanars i campanes a les valls d'Àneu - Esterri d'Àneu] (2001)
| | Editor de la fitxa |
CIURANA I ABELLÍ, Blai |
|---|
| Actualització |
17-03-2023 |
|---|
| 1 Fotos |
|---|
|