| Localització |
Sala de les Campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
104 |
|---|
| Altura del bronze |
84 |
|---|
| Vora |
9 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
651 |
|---|
| Fonedor | MANCLÚS, SALVADOR |
|---|
| Any fosa |
1991 |
|---|
| Descripció |
La campana té al terç una inscripció amb el seu nom: "ROSA". Al mig trobem la marca de fàbrica, element habitual a les campanes industrials: "FUNDICION / DE / SALVADOR MANCLUS / C. INDUSTRIA, 27 / VALENCIA". També al mig disposa de la següent inscripció: "DONADA POR DÑA. ROSA BELTRAN MOYA / VIUDA DE ADRIAN Y FAMILIA / PARROQUIA DE NUESTRA SEÑORA DE LA ASUNCION / DE LA VALL D'UIXO / SEGUNDO CENTENARIO. ABRIL DE 1991". Aquesta indica, en primer lloc, el nom de la donant. Seguidament està el de la parròquia i municipi. Finalment trobem la data de fosa i una inscripció commemorativa de les festes del segon centenari del campanar. |
|---|
| Terç (T) |
(2 cordons)
(06) "ROSA"
(4 cordons)
(garlanda amb motius vegetals) |
|---|
| Mig (M) |
(00) (Creu)
(03) (monograma de Maria) / (marca de fábrica) "FUNDICION / DE / SALVADOR MANCLUS / C. INDUSTRIA, 27 / VALENCIA"
(06) "DONADA POR DÑA. ROSA BELTRAN MOYA / VIUDA DE ADRIAN Y FAMILIA / PARROQUIA DE NUESTRA SEÑORA DE LA ASUNCION / DE LA VALL D'UIXO / SEGUNDO CENTENARIO. ABRIL DE 1991"
(09) (imagen de la Asunción de la Virgen) |
|---|
| Mig peu (MP) |
(4 cordons) |
|---|
| Tocs actuals de campanes |
Repic i volteig automàtic. |
|---|
| Truja |
Ferro Manclús que imita les de fusta |
|---|
| Estat actual |
La campana està en regular estat de conservació, instal·lada a una de les finestres de la sala de les campanes. Té una truja de xapa metàl·lica amb un perfil que tracta d'imitar el de tradicional valencià de fusta. Està mecanitzada amb electromall monofàsic i motor d'impuls. Disposa de batall lligat i reforçat amb cable de seguretat.
|
|---|
| Mecanismes de toc |
(03) motor d'impuls, (09) electromall monofàsic. |
|---|
| Intervencions |
Aquesta campana va ser fosa l'any 1991 amb motiu de les festes del segon centenari del campanar. A l'igual que la resta de bronzes, es va fondre als tallers de la foneria de Salvador Manclús del Grau de València. La mateixa foneria la va instal·lar i dotar amb mecanismes toc automàtic.
|
|---|
| Propostes |
La instal·lació actual no afavoreix la conservació de la campana ni té cap vinculació amb la tradició local, per tant devia ser restaurat el conjunt. La campana s'ha de baixar del campanar per netejar-la per dins i per fora, canviant la truja de ferro per altra de fusta de perfil tradicional valencià. |
|---|
| Protecció |
Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs
|
|---|
| Valoració |
Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la. |
|---|
| Instal·lació |
La instal•lació ha segut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l'instrument, així com els tocs tradicionals. |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
Resum de les Característiques Patrimonials de la Campana Rosa (Parròquia de l’Assumpció, La Vall d’Uixó)
La campana Rosa, forjada per Salvador Manclus el 1991, representa un valuós exemplar de la metalurgia i l’artíficia campanera a la COMUNITAT VALENCIANA. La seva fabricació, amb electromall monofàsic i motor d’impuls, reflecteix la modernització de la indústria campanera.
El disseny de la campana destaca per la seva garlanda amb motius vegetals i la creu central. La inscripció principal, amb quatre cordons, recull la donació per part de Rosa Beltran Moya i la seva família, en commemoració del segon centenari de la parròquia de l’Assumpció, amb data d’abril de 1991. A més, s’hi inclou la marca de la fundició de Salvador Manclus i la seva adreça.
La campana, actualment en estat de conservació regular i instal·lada a la sala de campanes, presenta una truja de xapa metàl·lica amb perfil imitat del tradicional valencià de fusta. La seva estructura incorpora un batall lligat i reforçat amb cable de seguretat.
La campana Rosa és considerada un exemplar interessant i, en cas de trencament, es contempla la possibilitat de refondre’la per garantir la preservació del seu valor patrimonial.
|
|---|
Autors de la documentació- ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica i fitxa] (25-04-2016)
|
| Editor de la fitxa |
ALEPUZ CHELET, Joan |
|---|
| Actualització |
22-09-2018 |
|---|
| 12 Fotos |
|---|