Ave María (1) - Parròquia de Sant Francesc d'Assís de La Marina - ELX (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 14823)

Localització Sala de les campanes
Diàmetre (en cm) 32
Altura del bronze 27
Vora 3
Pes aproximat (en quilos) 19
Any fosa 1650ca
Descripció La campana té al terç la següent inscripció, que comença al terç i per motius d'espai acaba al mig: "AVEMARIA DONRODRIGOALEM / AN". Aquesta combina el llatí i l'espanyol. La lletra "L" del cognom està invertida i junta les paraules, segurament per motius d'espai. La inscripció, deixant els espais, seria: "AVE MARIA DON RODRIGO ALEMAN". La primera part té l'inici de l'Ave Maria, l'oració mariana més popular, que deriva de les paraules dirigides per l'arcàngel Sant Gabriel a la Mare de Déu al passatge de l'anunciació (Lluc 1, 28). Com és habitual inclou el nom de la Mare de Déu, no present al passatge evangèlic però si a l'oració. La resta de la inscripció sembla assenyalar el nom del propietari de la campana.
Espatlla (H) (cordó)
(2 cordons)
Terç (T) (cordó)
"AVEMARIA DONRODRIGOALEM"
(cordó)
(00) "AN"
Mig (M) (2 cordons)
Mig peu (MP) (7 cordons)
Tocs tradicionals de campanes Volteig manual.
Tocs actuals de campanes Volteja manualment
Truja Fusta
Estat anterior Estava en regular estat de conservació, instal·lada a una de les finestres de la sala de les campanes. La instal·lació era tradicional amb truja de fusta de perfil tradicional local, batall lligat. La truja estava pintada de gris, però tenia restes de pintura de color blau.
Estat actual Campana restaurada, de toc manual. Sembla que la truja de fusta és nova, però respectant el perfil de l'anterior.
Intervencions Podria tractar-se d'una campana privada, ubicada a un oratori particular, donada posteriorment a la parròquia. Es podria datar entre finals del segle XVI i principis del XVIII. La truja possiblement es va fer als anys 40 del segle XX.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Cal incoar expedient per incloure-la en l'Inventari General de Béns Mobles. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana de distinta afinació.
Instal·lació La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.

Autors de la documentació

  • ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica i fitxa] (21-04-2017)
  • CAMPANERO LA MARINA (02-02-2025)
  • CAMPANERO LA MARINA (02-05-2025)
  • CAMPANERO LA MARINA (02-08-2025)
Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
Actualització 03-02-2025
11 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 26-06-2026

    Connectats: 96 Visitants: 95 Usuaris: 1 - servidor