Santa Bàrbara (2) - Parròquia de Santa Maria de Cóll LA VALL DE BOÍ (CATALUNYA)

Santa Bàrbara (2) - Parròquia de Santa Maria de Cóll - LA VALL DE BOÍ (CATALUNYA)

(Referència 16256)
LocalitzacióCel·la de les campanes
Diàmetre (en cm)70
Altura del bronze57
Vora7
Pes aproximat (en quilos)199
FonedorDEL CAMPO ALBARADO, PABLO
Any fosa1899
DescripcióLa campana té al terç una senzilla oració dirigida a Santa Bàrbera: "SANTA BARBARA ORA PRO NOBIS". Aquesta es tradueix així: "SANTA BARBARA PREGA PER NOSALTRES". Es una oració que deriva de les Lletanies dels Sants, una de les súpliques més solemnes de l'Església, que es canta en determinades celebracions i alguns rituals protectors. Al mig té una creu amb pedestal i una inscripció amb el fonedor, l'any, els noms dels padrins i el de l'alcalde: "PABLO DEL CAMPO / ME HIZO EL AÑO 1899 / SIENDO PADRINOS / D. RAMON FEIXA Y / MARIA OLIBA Y AL / CALDE D. JAIME / CIERCO.". Finalment té una imatge de Santa Bàrbara.
Espatlla (H)(2 cordons)
Terç (T)(2 cordons)
"SANTA BARBARA ORA PRO NOBIS"
(2 cordons)
Mig (M)(9 cordons)
(00) (Creu amb pedestal)
(06) "PABLO DEL CAMPO / ME HIZO EL AÑO 1899 / SIENDO PADRINOS / D. RAMON FEIXA Y / MARIA OLIBA Y AL / CALDE D. JAIME / CIERCO." / (Santa Bàrbara)
Mig peu (MP)(4 cordons)
Peu(6 cordons)
Tocs tradicionals de campanesLa instal·lació de la campana permet aventurar que aquesta es movia, ja que a diferència del bronze més petit aquesta té un jou més contrapesat. També es repicaria amb una corda unida al batall.
Tocs actuals de campanesToc esporàdic.
TrujaFusta de perfil tradicional local
Estat originalLa campana segurament estava instal·lada a una de les finestres amb anterioritat a la restauració del campanar de forma que es podia moure. Segurament també tenia una corda al batall per repicar-la manualment.
Estat actualEstà situada a una de les finestres de la sala de les campanes amb jou de fusta de perfil tradicional i rodaments que descansen a uns coixinets al mur. Els ferratges que fixen la campana al jou són igualment antics i de gran valor. També disposa d'un batall antic. Està fixada amb un pal i altre dos pletines entre el jou i una biga de fusta.
IntervencionsLa campana va ser fosa l'any 1899 pel campaner càntabre Pablo del Campo Albarado, que residia a la localitat aragonesa d'Ambel. Aquest campaner treballava de forma itinerant i va fondre diverses campanes a la zona, com ara altra per al mateix campanar i per a les localitats de Boí o Cardet.
PropostesEn cas de mecanització es podria instal·lar un electromall monofàsic.
ProteccióProtecció genèrica al trobar-se en un BIC declarat.
ValoracióCampana interessant. En cas de trencament només pot ser soldada. Pot ser reemplaçada per altra campana.
Instal·lació La instal•lació és original i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.

Autors de la documentació

  • ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica i fitxa] (06-12-2019)
Editor de la fitxaALEPUZ CHELET, Joan
Actualització24-03-2020
10 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)