Santíssim Sacrament, la gran (3) - Parròquia de la Puríssima Concepció - SEGART (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 2795)

Localització espadanya
Diàmetre (en cm) 55
Altura del bronze 45
Vora 5,5
Pes aproximat (en quilos) 96
FonedorPETIT, NICOLAS
Any fosa 1688
Descripció La inscripció diu "LOVE SOIT IAMAIS LE TRES ADORABLE SACREMANT DE LAVTEL" que en francés actual s'escriuria " LOUÉ SOIT À JAMAIS LE TRÈS ADORABLE SACREMENT DE L´AUTEL" es a dir " LLOAT SIGA SEMPRE EL MOLT ADORABLE SACRAMENT DE L´ALTAR".
En el mig exterior hi ha una creu, i baix posa "N. P. F." que seria la marca del fonedor, potser "NICOLAS PETIT FECIT"
Anses Les anses decorades amb cares, tenen encara restes de pintura roja de l'antiga truja de fusta.
Espatlla (H) (3 cordons)
Terç (T) (Garlanda) /
(2 cordons) /
(garlanda vegetal) /
(2 cordons) /
"LOVE SOIT IAMAIS LE TRES ADORABLE SACREMANT DE LAVTEL" /
(2 cordons) /
(00) "I 6 8 8" /
(2 cordons)
Mig (M) (00) (creu)
Mig peu (MP) (00) "N.P.F." /
(3 cordons)
Peu (2 cordons) /
(2 cordons)
Truja Ferro MANCLÚS vella
Estat actual Batall antic amb soquet. La truja conserva encara el cigonyal (03) en desús.
Mecanismes de toc (03) (electromall) (09) (motor de vol continu)
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). No obstant hauria d'incoar-se expedient per a declarar la campana Bé Moble d'Interés Cultural.
Valoració En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica.
Instal·lació La instal•lació ha sigut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.
Descripció (generada per Ollama - IA local) La campana Santíssim Sacrament, de gran mida (3), ubicada a la Parròquia de la Puríssima Concepció de Segart, és una peça d'importància patrimonial datada en la fosa de Nicolas Petit l'any 1688. La campana presenta un ric repertori d'inscripcions que reflecteixen la devoció religiosa de l'època.

Les inscripcions més destacades inclouen la frase "LOVE SOIT IAMAIS LE TRES ADORABLE SACREMANT DE LAVTEL", que expressa l'amor i veneració per al Santíssim Sacrament. A més, es pot discernir la data de fosa "I 6 8 8" i una creu, juntament amb l'abreviatura "N.P.F.".

El disseny de la campana es caracteritza per elements decoratius com una garlanda vegetal i dos cordons. La truja conserva encara el cigonyal, un element que ja no s'utilitza actualment. La conservació actual es realitza amb un soquet i, en cas de trencament, la campana pot ser soldada o, en última instància, reemplaçada per una rèplica. Aquesta campana representa un valuós testimoni de la tradició metalúrgica i religiosa de la COMUNITAT VALENCIANA.

Autors de la documentació

  • MOLLÀ i ALCAÑIZ, Salvador-Artemi [Tesi doctoral] (1997)
  • MARTÍN NOGUERA, Francesc Xavier (20-11-2002)
Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
Actualització 10-01-2019
8 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 14-05-2026

    Connectats: 92 Visitants: 92 Usuaris: 0