Maria de Sant Miquel (2) - Parròquia de Sant Miquel Arcàngel BARX (COMUNITAT VALENCIANA)

Maria de Sant Miquel (2) - Parròquia de Sant Miquel Arcàngel - BARX (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 3207)
LocalitzacióEspadanya
Diàmetre (en cm)60
Altura del bronze52
Vora5
Pes aproximat (en quilos)125
FonedorROSES E HIJOS, VICENTE
Any fosa1898
DescripcióLa campana té dos garlandes amb triangles decorats al terç, motius que repeteix a la inscripció per a separar les paraules: "MARIA▲DE▲SAN▲MIGUEL▲AÑO▲1898▲". Aquesta indica el nom de la campana i l'any de fosa. Al mig disposa d'una creu de calvari i un monograma de Maria. Les característiques formals de la campana coincideixen amb altres foses per Vicente Roses e Hijos d'Atzeneta d'Albaida, motiu pel qual se'ls pot atribuir la fosa d'aquesta campana.
Terç (T)(garlanda amb triangles decorats)
(cordó)
(03) "MARIA▲DE▲SAN▲MIGUEL▲AÑO▲1898▲"
(cordó)
(garlanda amb triangles decorats
(cordó)
Mig (M)(02) (creu de calvari)
(07) (monograma de Maria)
Mig peu (MP)(3 cordons)
Peu(cordó)
Tocs tradicionals de campanesRepic i volteig manual.
Tocs actuals de campanesRepic i volteig automàtic.
TrujaFerro Manclús
Estat originalSegurament estava instal·lada amb truja de fusta de perfil tradicional local i possiblement dotada amb accessoris per al toc manual com ara una corda unida al batall.
Estat actualL'estat de conservació és regular. Està situada a una de les finestres de la sala de les campanes amb truja de ferro de la foneria Manclús i mecanitzada amb motor de vol continu i electromall monofàsic. Té un batall lligat i reforçat amb cable de seguretat.
Mecanismes de tocMotor de vol continu i electromall trifàsic (09)
IntervencionsDurant la dècada dels anys 80 del segle XX la foneria Manclús va canviar la truja antiga per altra de ferro i la mecanitzà amb motor de vol continu i electromall monofàsic.
PropostesL'estat de conservació del conjunt fa necessària la seua restauració. La campana s'ha de baixar del campanar per netejar-la per dins i per fora per eliminar, com a mínim, la brutícia acumulada i renovar la truja de ferro per altra de fusta de perfil tradicional valencià. El motor s'ha de canviar per altre d'impuls que permeta el toc manual i imite la forma tradicional de tocar. També cal substituir l'electromall trifàsic per altre monofásic.
ProteccióProtecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
ValoracióEn cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per un altra campana.
Instal·lacióLa instal•lació ha segut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals
Notes

Autors de la documentació

  • MONTOLÍO TORÁN, David; RONDA NÚÑEZ, Domingo (27-04-2000)
  • OSA MILLÁN, Sergio (14-09-2019)
  • ALEPUZ CHELET, Joan [Documentació fotogràfica i actualització de la fitxa] (14-07-2020)
Editor de la fitxaALEPUZ CHELET, Joan
Actualització01-08-2020
12 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)