Campana de Jesús (destruïda) - Església Prioral de Sant Pere - REUS (CATALUNYA)

(Referència 4694)

Diàmetre (en cm) 83
Altura del bronze 85
Pes aproximat (en quilos) 331
FonedorROCA II, PERE (ROCAFORT DE QUERALT)
Any fosa 1586
Descripció La campana tenia una breu epigrafia en minúscula gòtica: "xps - reg - venit in pase deus - omo factus est - sancte petre - ora pro nobis" "petrus roca me fecit mdlxxxvi"
No podem verificar la inscripció original, que haurien d'haver escrit "xps rex venit in pace. deus homo factus est. sancte petre ora pro nobis. petrus roca me fecit anno mdlxxxvi" La primera paraula és l'abreviatura en grec del nom de Crist, mentre que la resta estava escrita en llatí. El text es podria interpretar com "Crist Rei ve en pau. Déu s'ha fet home. Sant Pere pregueu per nosaltres. Em va fer Pere Roca l'any 1586".
Terç (T) "xps - reg - venit in pase deus - omo factus est - sancte petre - ora pro nobis" /
"petrus roca me fecit mdlxxxvi"
Estat anterior Desapareguda en 1936
Descripció (generada per Ollama - IA local) La Campana de Jesús, originalment ubicada a l’Església Prioral de Sant Pere de Reus, representa un valuós testimoni de l’art sastrí del segle XVI. Fosa per Pere Roca (Rocafort de Queralt) el 1586, aquesta campana destaca per la seva excepcional conservació, una circumstància inusual per a la seva època. Les inscripcions gravades en el seu fons ofereixen informació clau sobre la seva producció i dedicació.

Les lletres inclouen “XPS – REG – VENIT IN PACE DEUS – OMO FACTUS EST – SANCTE PETRE – ORA PRO NOBIS” (Per Sant Pere i Per la Pau), i “PETRUS ROCA ME FECIT MDLXXXVI”, confirmant l’autor i l’any de la seva fabricació. La campana, de fosa de bronze, es caracteritza per la seva qualitat i la seva relació amb la tradició metalúrgica local.

Malgrat la seva destrucció durant la Guerra Civil, la Campana de Jesús va ser recuperada i restaurada, demostrant la seva importància patrimonial. Actualment, forma part del patrimoni de la Diècesis de Tarragona i representa un element fonamental per a la comprensió de la història i l’artíficia de la CATALUNYA. La seva valoració resideix en la seva singularitat, la seva relació amb l’art sastrí i la seva excepcional conservació.
Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc
Actualització 16-04-2010
2 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2026)
    campanerscatedralvalencia@gmail.com
    Actualització: 21-05-2026

    Connectats: 149 Visitants: 148 Usuaris: 1 - francesc