La campana dels Quarts (A) - Santa Església Catedral Basílica Metropolitana i Primada de les Espanyes de Santa Tecla TARRAGONA (CATALUNYA)

La campana dels Quarts (A) - Santa Església Catedral Basílica Metropolitana i Primada de les Espanyes de Santa Tecla - TARRAGONA (CATALUNYA)

(Referència 487)
  • Arxiu sonor de la campana
  • Localitzacióterrassa
    Diàmetre (en cm)62
    Altura del bronze53
    Pes aproximat (en quilos)138
    FonedorFENODI, ANTONI
    Any fosa1509
    DescripcióSembla que la inscripció de la campana és "LUMINARE ORBIS TERRE BEATUS APOSTOLUS PAULUS", amb escuts del Capítol i del municipi. La traducció catalana aproximada sería "EL BENAURAT APÒSTOL PAU ILLUMENA EL MON"
    Terç (T)"LUMINARE ORBIS TERRE BEATUS APOSTOLUS PAULUS", escuts del Capítol i del municipi.
    PrimaSol 5 +02
    HumFa# 4 +14
    TerceraDo 6 -11
    QuintaMib 6 -04
    OctavaLa 6 -32
    Tocs tradicionals de campanesQuarts del rellotge, exclusivament.
    Tocs actuals de campanesQuarts del rellotge, quan funcionen els mecanismes.
    TrujaBiga de fusta
    Estat actualLa campana conserva el sistema de toc original, mitjançant un mall extern que cau per gravetat, i del qual tira ara un motor ubicat en la terrassa. No obstant, en juliol de 2004 el mecanisme estava fora d'ús, i el toc era substituït pel d'una de les campanes Sordes.
    Mecanismes de tocMall extern per gravetat
    Actuacions urgentsL'única actuació necessària és la reparació dels desperfectes, per que continui sonant els quarts, amb el sistema original del mall extern.
    ProteccióProtecció genèrica al trobar-s'hi en un BIC declarat. No obstant seria convenient una incoació específica com a Bé d'Interès Cultural, del conjunt format per la campana de bronze i el seu sitema de toc tradicional per gravetat.
    ValoracióCal incoar expedient per declarar-la Bé d´Interés Cultural. En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica.
    Instal·lacióLa instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
    NotesAccés impossible sense mitjans extraordinaris.

    Documentació de la campana: A. MAGAROL Les campanes

    Editor de la fitxaÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc
    Actualització17-12-2016
    3 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)