Sant Pere (4) - Parròquia de Santa Maria la Major RIOLA (COMUNITAT VALENCIANA)

Sant Pere (4) - Parròquia de Santa Maria la Major - RIOLA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 5348)


Localització Sala de les Campanes

Diàmetre (en cm) 99

Altura del bronze 81

Vora 10

Pes aproximat (en quilos) 562

Fonedor ROSES, HIJOS DE VICENTE

Any fosa 1913

Descripció Al terç trovem algunes lletres mig esborrades, no sabem si per defectes de fosa o que simplement van col·locar el motle de la lletra per omplir espais, ja que al seu costat trovem el nom de la campana amb claretat: "SAN PEDRO APOSTOL". Al mig està la marca de fàbrica: "HIJOS DE VICENTE ROSES / MEDALLA DE ORO Y DIPLOMA DE MERITO / PREMIADOS EN LAS EXPOSICIONES REGIONAL Y NACIONAL DE VALENCIA" i entre la imatge de la Mare de Déu dels Desamparats el any de fundició: "AÑO / 1913".

Anses Anses decorades amb fulles d'acant.

Tocs tradicionals de campanes Per l'altura a la que es trova seria voltejada a mans des de la mateixa Sala de les Campanes, mentre que mitjançant una llarga corda unida al batall la repicarien des dels peus de la torre.

Tocs actuals de campanes La campana toca de forma automática, tant repics com els vols.

Truja Fusta ELECTRORECAMP S.L.

Estat original Suposem que la campana comptaria amb una truja de fusta de perfil tradicional valencià. Posiblement tinguera ballesta i una corda al batall per a tocar-la des dels peus de la torre.

Estat anterior Fins la seua restauració estava mecanitzada amb motor de vol continu i martell i instal·lada amb una truja de ferro de la Casa ROSES.

Estat actual Es troba en un bon estat de conservació, instal·lada amb truja de fusta i mecanitzada amb electromall i motor d'impulsos. El batal ha estat substituït per un de ferro dolç, lligat i reforçat amb cable de seguretat.

Intervencions Aquesta campana va ser fosa per la fundició Hijos de Vicente ROSES d'Atzeneta d'Albaida en el any 1913 i després de beneïda, pujada a la torre. Desconeixem si és refosa d'una campana anterior o no. En 1961 la truja de fusta va ser substituïda per una de ferro per la casa ROSES d'Atzeneta d'Albaida, sent posteriorment mecanitzada amb motor de vol continu i electromall. En 2003 es va realitzar la seua restauració, baixant la campana de la torre per traslladar-la als tallers d'ELECTRORECAMP S. L. on va ser netejada a més de reposar la truja de fusta de perfil tradicional valencià. Aquests treballs es van realitzar amb una subvenció de la Diputació de València per restaurar el conjunt de campanes i el rellotge amb un cost de 30.000€.

Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.

Valoració En cas de trencament només pot ser soldada. Pot ser reemplaçada per una rèplica.

Instal·lació La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.

Autors de la documentació

Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan

Actualització 29-05-2015


13 Fotos

  • Fitxa reduïda (PDF)