Maria de la Victòria (5) - Parròquia de l'Assumpció de la Mare de Déu DÉNIA (COMUNITAT VALENCIANA)

Maria de la Victòria (5) - Parròquia de l'Assumpció de la Mare de Déu - DÉNIA (COMUNITAT VALENCIANA)

Autors de la documentació

  • MARTÍN NOGUERA, Francesc Xavier (23-07-1994)
  • ALEPUZ CHELET, Joan (31-01-2021)
  • ALEPUZ CHELET, Joan (26-06-2026)
(Referència 1099)
LocalitzacióSala de campanes
Diàmetre (en cm)135
Altura del bronze100
Pes aproximat (en quilos)1425
FonedorROSES, HERMANOS (SILLA)
Any fosa1942
DescripcióLa campana té set anses i en el terç dos gruos de dos cordonss i entre ells tres querubins i aquesta inscripció: "DENIA AÑO 1942". El fet que figure el nom del poble està relacionat amb la destrucció de campanes durant la Guerra Civil (1936-1939), quan centenars de bronzes es retiraren dels campanars sense cap control ni inventari. Per no indicar les inscripcions el lloc d'origen, la majoria no es pogueren recuperar, per tant acabada la Guerra a les noves campanes es va afegir el nom del poble, per poder-les recuperar si es repetia aquesta situació. També al terç hi ha una garlanda amb motius vegetals. Seguidament, al mig, hi ha una creu sobre núvol, un monograma de Maria i aquesta inscripció amb l'advocació de la campana: "MARIA / DE LA / VICTORIA". També al mig hi ha un escut nacional amb el nom de la foneria al seu voltant: "CTRS ROSES HERMANOS / SILLA - VALENCIA". En el mig peu presenta aquesta altres dos grups de dos cordons i esta inscripció: "✱ ✱ ✱ PONTIFICE PIO XII ARZOBISPO DR. PRUDENCIO MELO ARCIPRESTE D. PEDRO CARDONA GONZALO". En aquesta època és poc habitual que figure el nom del papa o de l'arquebisbe, però sí el nom del rector. Finalment, al peu, hi ha una sanefa entre dos grups de dos cordons.
Terç (T)(2 cordons)
(00) (03) (09) (querubí)
(06) "DENIA AÑO 1942"
(2 cordons)
(garlanda amb motius vegetals)
Mig (M)(00) (creu radiant sobre núvol)
(03) (monograma de Maria)
(06) "MARIA / DE LA / VICTORIA"
(09) (escut España serveix com a marca de fàbrica Roses Hnos) "CTRS ROSES HERMANOS / SILLA - VALENCIA"
Mig peu (MP)(2 cordons)
"✱ ✱ ✱ PONTIFICE PIO XII ARZOBISPO D. PRUDENCIO MELO ARCIPRESTE DR. PEDRO CARDONA GONZALO"
(2 cordons)
Peu(2 cordons)
(sanefa)
(2 cordons)
Tocs tradicionals de campanesSembla que es repicava des de la base de la torre per mitjà d'una corda al batall i la voltejaven, també manualment, des de la sala de les campanes.
Tocs actuals de campanesRepic i volteig automàtic.
TrujaFusta Electrorecamp
Estat originalLa campana estava instal·lada amb truja de fusta de perfil semblant al tradicional valencià i dotada amb accessoris per al toc manual.
Estat anteriorL'any 1994 tenia un electromall a l'altre costat. L'estat de conservació de la campana era regular abans de 2026. Estava instal·lada a una de les finestres de la sala de les campanes amb truja de ferro de la foneria Manclús i mecanitzada amb motor de vol continu i electromall monofàsic.
Estat actualL'estat de conservació de la campana és bo. Està instal·lada en una de les finestres de la sala de campanes i dotada de truja de fusta de perfil tradicional valencià. Està mecanitzada amb motor d'impuls i electromall monofàsic. Té batall lligat i dotat amb cable de seguretat.
Mecanismes de tocMotor d'impuls i electromall monofàsic (03)
IntervencionsDurant la dècada dels anys 80 del segle XX la foneria de Salvador Manclús del Grau de València la va mecanitzar. La truja anterior es canvià per altra de ferro i la dotaren amb motor de vol continu i electromall. En 2020 l'electromall documentat en 1994 ja havia estat canviat per un monofàsic. En 2026 es baixada del campanar amb la resta de campanes amb la finalitat de procedir a la seua restauració. Els treballs, a càrrec d'Electrorecamp, s'han centrat a netejar el bronze i canviar la truja per una nova de fusta de perfil valencià. A més, s'ha mecanitzat amb motor d'impuls i electromall. Els treballs han estat motivats pel trencament d'una part de la truja de ferro.
ProteccióProtecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
ValoracióCampana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la.
Instal·lacióLa instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals.
NotesNo hi ha mamperlat
Editor de la fitxaALEPUZ CHELET, Joan
Actualització09-07-2026
51 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)