| Localització |
Sala de campanes |
|---|
| Diàmetre (en cm) |
89 |
|---|
| Altura del bronze |
70 |
|---|
| Vora |
11 |
|---|
| Pes aproximat (en quilos) |
408 |
|---|
| Fonedor | MANCLÚS, SALVADOR |
|---|
| Any fosa |
1984 |
|---|
| Descripció |
La campana té en primer lloc una inscripció al terç amb les denominacions de la campana: "MARIA BARBARA". Al mig té una inscripció commemorativa amb la data de fosa: "REFUNDIDA EN 1.984 / SEGUNDO CENTENARIO DE LA / CONSAGRACION DE LA BASILICA". Finalment, també al mig, trobem la marca de fàbrica, element habitual a les campanes industrials: "FUNDICION / DE / SALVADOR MANCLUS / INDUSTRIA, 27 / VALENCIA" . |
|---|
| Terç (T) |
(2 cordons)
(06) "MARIA BARBARA"
(2 cordons)
(garlanda amb motius religiosos)
|
|---|
| Mig (M) |
(00) (crucifix)
(06) "REFUNDIDA EN 1.984 / SEGUNDO CENTENARIO DE LA / CONSAGRACION DE LA BASILICA"
(10) (marca de fàbrica) "FUNDICION / DE / SALVADOR MANCLUS / INDUSTRIA, 27 / VALENCIA" |
|---|
| Mig peu (MP) |
(4 cordons) |
|---|
| Tocs actuals de campanes |
Repic i volteig automàtic. |
|---|
| Truja |
Fusta RELOJERÍA VALVERDE S.A. |
|---|
| Estat anterior |
Estava en regular estat de conservació, instal·lada amb truja de ferro de la foneria Manclús a una de les finestres de la sala de les campanes. Tenia una mecanització amb motor de vol continu i electromall trifàsic. La instal·lació era desfavorable per a la conservació de la campana i dificultava el seu toc manual. |
|---|
| Estat actual |
La campana es troba en bon estat de conservació, ubicada a una de les finestres de la Sala de les Campanes. Está dotada de truja de fusta de perfil característic valencià i mecanitzada amb motor d'impuls i electromall monofàsic. Té batall lligat i reforçat amb cable de seguretat. Disposa a més de ballesta per al toc manual.
|
|---|
| Mecanismes de toc |
(03) electromall; motor impulsos (09) ballesta per al toc manual |
|---|
| Intervencions |
Va ser refosa l'any 1984 als tallers de la foneria de Salvador Manclús del Grau de València pel trencament d'una més antiga. D'aquesta campana va prendre la denominació i va aprofitar la truja de ferro i el motor de vol continu. Es va instal·lar a la torre i a més la dotaren amb electromall monofásic. Va ser restaurada per RELOJERÍA VALVERDE S. A. en 2003. La campana va ser baixada de la torre per netejar-la i la truja es va canviar per altra de perfil valencià. Es va mecanitzar amb motor d'impuls i electromall monofàsic. |
|---|
| Protecció |
Protecció genèrica al trobar-se en un BIC declarat. En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
|
|---|
| Valoració |
Campana interessant. Pot refondre's després de documentar-la. |
|---|
| Instal·lació |
La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet |
|---|
| Notes |
No conegam el valor patrimonial de la campana original refosa però podria ser antiga com les seues germanes de campanar |
|---|
| Descripció (generada per Ollama - IA local) |
La campana Maria Bàrbera (2), ubicada a l’Insigne Basílica de Santa Maria (ELX), és un element patrimonial d’importància destacada. La seva fabricació es remunta a l’any 1984, marcant el segon centenari de la consagració de la basílica. La campana porta la inscripció “MARIA BARBARA” i la data de refundició. A més, s’hi inclou la marca de la fàbrica “FUNDICION / DE / SALVADOR MANCLUS / INDUSTRIA, 27 / VALENCIA”.
La campana està adornada amb una garlanda amb motius religiosos i presenta un crucifix. La seva conservació actual és excel·lent, i es troba ubicada a una finestra de la Sala de les Campanes, equipada amb truja de fusta, motor d’impuls i electromall monofàsic, batall lligat i reforçat amb cable de seguretat, i ballesta per al toc manual.
D’acord amb el seu estat, es recomana documentar i refondre la campana per garantir la seva preservació a llarg termini, considerant-la una peça d’interès particular per la comunitat.
|
|---|
Autors de la documentació- LLOP i BAYO, Francesc [Documentació del procés de restauració de la campana] (2003)
- ALEPUZ CHELET, Joan (14-08-2017)
|
| Editor de la fitxa |
ALEPUZ CHELET, Joan |
|---|
| Actualització |
02-09-2018 |
|---|
| 24 Fotos |
|---|