Santa Bàrbera, la mitjana (3) - Parròquia de la Mare de Déu de l'Assumpció de Benimaclet - VALÈNCIA (COMUNITAT VALENCIANA)

(Referència 3445)

Localització Sala de campanes
Diàmetre (en cm) 84
Altura del bronze 67
Vora 9
Pes aproximat (en quilos) 343
FonedorROSES, HERMANOS
Any fosa 1939
Descripció La campana presenta set anses. En el terç disposa de dos grups de dos cordons i aquesta inscripció entre ells: "✱ SANTA BARBARA ✱ BENIMACLET. AÑO DE LA VICTORIA 1939". Seguidament, en el mig té una creu, una decoració vegetal, el monograma de Maria i la marca de fàbrica, que rodeja l'escut nacional: "Ctres ROSES HERMANOS / VALENCIA". A continuació, en el mig peu hi ha dos grups de dos cordons, entre ells apareixen estes inscripcions: "SIENDO CURA PARROCO EL Rvdo DR. D. MIGUEL ZARAGOZA BARBER. ALCALDE D. JOSE ANTONIO MEDINA." . Per motius d'espai acaba per davall dels cordons continua la inscripció: "Y JEFE DE F.E.T. Y DE LAS JONS. D. VICENTE SALES TORRES.". A més, en el mig peu hi ha altres dos grups de dos cordons. Es tracta d'un conjunt d'inscripcions molt típic d'aquests anys i un dels referents per entendre el context en què es van fondre les campanes des del final de la Guerra Civil. La massiva destrucció de campanes durant el conflicte i la impossibilitat que moltes de les que se salvaren no pogueren tornar a les torres originàries explica que en les campanes foses a partir de 1939 se situen les màximes dades possibles per identificar la campana. En aquest cas ens indica, en primer lloc, el nom (Maria de l'Associo), el lloc on es destina (Benimaclet) i a més l'any, en aquest cas, acompanyat per una al·lusió a la victòria dels revoltats al conflicte. Finalment, també va ser habitual indicar el nom d'algunes autoritats del lloc, com el rector, l'alcalde i en aquest cas també del cap de FET de las JONS.
Terç (T) (2 cordons)
"✱ SANTA BARBARA ✱ BENIMACLET. AÑO DE LA VICTORIA 1939"
(2 cordons)
Mig (M) (00) (Creu)
(03) (monograma de Maria)
(06) (escut d'Espanya rodejat de la marca de fàbrica) "Ctres ROSES HERMANOS / VALENCIA"
(09) (decoració vegetal)
Mig peu (MP) (2 cordons)
"SIENDO CURA PARROCO EL Rvdo DR. D. MIGUEL ZARAGOZA BARBER. ALCALDE D. JOSE ANTONIO MEDINA."
(2 cordons)
"Y JEFE DE F.E.T. Y DE LAS JONS. D. VICENTE SALES TORRES."
Peu (2 cordons)
(2 cordons)
Tocs tradicionals de campanes La campana seria voltejada des de la mateixa sala de campanes. Per als repics comptaria amb una llarga corda unida al batall que arribava fins als peus de la torre.
Tocs actuals de campanes Des de la mecanització els tocs són exclusivament automàtics.
Truja Ferro ROSES
Estat original Suposem que la campana seria dotada en el moment de pujar-la a la torre de una truja de fusta de perfil valencià i accessoris per al toc manual.
Estat actual Es troba en regular estat de conservació, instal·lada en una de les finestres de la sala de campanes, dotada amb truja de ferro Roses i mecanitzada amb motor de vol continu i electromall. Per altra banda, el batall presenta un sistema de fixació rígid que resulta extremadament perillós, ja que podria arrancar la batallera causant la caiguda del batall al carrer. En aquest cas el cable de seguretat resulta inútil.
Mecanismes de toc Electromall (03) i (09) motor de vol continu.
Intervencions Es una de les tres campanes foses en 1939 per els Hnos Roses, que en aquell moment encara estaven a València. En 1970 va ser mecanitzada per la casa ROSES d'Atzeneta d'Albaida i recentment (2013) s'ha substituït el martell per un electromall.
Propostes Vist l'estat en què es troba, proposem la restauració del conjunt. Cal baixar-la per a netejar-la per dins i per fora i la truja de ferro s'ha de canviar per altra de fusta de perfil tradicional local. A més, cal mecanitzar-la amb motor d'impuls.
Protecció Protecció genèrica al trobar-se en un immoble protegit (Bé de Rellevància Local). En conseqüència les intervencions en les campanes han de ser comunicades a la Direcció General del Patrimoni Cultural Valencià adjuntant el projecte prèviament a l'inici dels treballs.
Valoració Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la.
Instal·lació La instal•lació ha segut substituïda i cal reconstruir-la per restaurar els valors sonors i culturals de l´instrument, així com els tocs tradicionals.

Autors de la documentació

  • MOLLÀ ALCAÑIZ, Salvador-Artemi (01-01-1997)
  • ALEPUZ CHELET, Joan (29-11-2013)
  • ALEPUZ CHELET, Joan (02-05-2024)
Editor de la fitxa ALEPUZ CHELET, Joan
Actualització 05-05-2024
32 Fotos
  • Fitxa reduïda (PDF)
  • Tornar cap enrere
  • Menu inicial CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA
    Campaners de la Catedral de València
    © Campaners de la Catedral de València (2025)
    campaners@hotmail.com
    Actualització: 14-02-2025

    Connectats: 43 Visitants: 43 Usuaris: 0