"Estudis Baleàrics" IV, 23 (1986), 7-46
«Pujà sobre els querubins i volà. Volà sobre les ales del vent.» (Salm 18, 11). Es prou coneguda la noticia que la Catedral de Mallorca es va construir en el recinte musulmà de l'Almudaina (11) i en el lloc que ocupà una mesquita (12). Fou consagrada, segons costum de l'època, mentres es construïa el temple cristià (13). Si bé està comprovada la presència de sarraïns a l'obra i, fins i tot, d'elements mudéxars (14), les opinions que fan derivar el campanar de la Seu de l'alminar musulmà no tenen cap fonament històric (15). El Campanar de la Seu, tant per la seva estructura, com per la seva tècnica, és clarament d'època cristiana. La problemàtica que presenta la torre ve donada per una estranya alineació respecte de l'eix principal de les naus. Això es pot explicar per diversos motius, Per una part, les modificacions que sofrí la planta primitiva de l'església (16) obligaren a desviar la nau de l'Evangeli uns 2 graus respecte de la torre. Per altra banda, el campanar feia temps que s'havia acabat quan es va unir amb el cos principal. Per les notícies que es tenen, el campanar es planteja en un principi com a torre exenta, fet que té paral·lels a altres esglésies de l'illa, com Muro i Sineu; en el Convent dels Dominics de Perpinyà. Saint Nazaire de Carcassona, o a esglésies lombardes. Aquesta disposició no és gens estranya. La torre té unes característiques defensives clarament marcades, ja que es començà a edificar en un període de perill d'invasió musulmana (17). Les dades més primerenques ens remunten a l'any 1270, quan el bisbe D. Pere de Muredine fundà un benefici a la Capella de Tots Sants situada baix el campanar (18). A 1339, les obres es trobaven suficientment avançades com per permetre la instal·lació de les campanes (19). A 1498, s'havia coronat, exceptuant-se el cimbori (20). Per tant, es pot dir que l'edificació del campanar va durar des de la segona meitat del segle XIII fins a finals de S. XV (21). Durant aquest darrer segle sofrí alguns canvis que no modificaren d'una manera essencial la seva estructura. El primer tengué lloc quan es realitzà la unió. Aquesta es va fer transformant la capella clastral de Sta. Catalina en atri de la Sagristia dels Vermells (22). La següent reforma tengué lloc cap a 1430, quan el bisbe Sánchez Muñoz ordenà la construcció de la Sala Capitular gòtica. Posteriorment, hi va haver l'acoplament de la torre amb la Casa de la Pia Almoina (23). Amb aquestes obres, la planta baixa de la torre queda amb tres portes, les mateixes d'ara; la N. que uneix la torre amb la Pia Almoina, la S. dóna pas a la Seu i la E. comunica amb la Sala Capitular (24). De manera semblant a altres campanars gòtics, el de la Seu es divideix en tres cambres; inferior, mitjana i superior. Aquesta darrera està dividida en dos àmbits per la tremuja. L'accés principal es fa des del portal de l'Almoina per una escala de caragol, situada a l'angle que formen les parets W. i S. A més a més, s'hi pot accedir des d'altres indrets que la posen en comunicació amb els distints nivells de les cobertes. |
CAMBRA INFERIOR; Es l'antiga Sagristia dels Vermells. Rebia aquest nom perquè s'hi guardaven els vestits dels dotze pueri-cantors que servien a la Seu. Com ja s'ha dit, són tres les portes que té. Possiblement, les més antigues siguin la de la Pia Almoina i la de la Seu (25). Formant part d'aquest cos hi ha l'atri de la sagristia que fou la primitiva capella de Sta. Catalina. A 1711, la capella de Sant Sebastià, veïnada a aquesta, es va cremar totalment. Les flames passaren a la torre, per la qual cosa perillà tota la seva estructura (26). La Sagristia dels Vermells sofrí una important reforma en el S. XVII, trasmudant la seva fisonomia mitjançant una volta acabada a 1633 i restaurada a 1721, que fou desmontada per a fer recobrar a la cambra el seu aspecte original (27). CAMBRA MITJANA; Es troba situada a uns 17 m. d'altura. Té la planta formada per un quadrat de 10 m. de costal. En el centre de cada un hi ha una recambra de 3 x 1 '70 m. que s'aixeca de 40 a 45 cm. del trispol. Se penetra al seu inferior per un passadís de 260 m d'altura, que s'obri a la dreta de la recambra de la paret S. Té finestres ogivals situades a les parets E. i W., en canvi a la N. hi ha una porta que condueix a l'exterior i que pe voladís permet accedir a les cobertes de les capelles laterals. A la part esquerra de la recambra N. hi ha una cambreta (1'36 X 0'80 m) que té un seient amb un foral central. El banc fa 40 cm. d'alçada i per damunt d'ell s'hi troba una finestra abocinada (28). Tota la cambra conserva marques de construccions que la dividien en dos àmbits mitjançant una tremuja. El pis elevat estava situat a uns 4 m., i s'hi pujava, al manco, per tres escales de les que encara se veuen les empremtes a les parets. |
SALA DE LES CAMPANES; Es troba a la part superior de la torre i gairebé repeteix la disposició de les dues anteriors, emperò amb algunes modificacions substancials. Aquesta sala està dividida en dos espais per tot el bastiment de les campanes. La dividim, per tant, en dues; la inferior, o Sala de Campanes pròpiament dita, i la superior o Tremuja de les Campanes. Ambdós espais tonen a cada paret una sèrie de tres finestres ogivals. La Sala de les campanes les té totes tapades, mentres que les superiors es troben obertes S'entra a la sala per un passadís ogival, igual al de la Cambra Mitjana. Degut a la complexitat estructural hem optat per fer una descripció esquemàtica de l'espai: -Paret S: - Finestra 1: Es troba paredada a l'exterior. Es la que té el passadís d'accés i comunica amb l'escala de caragol. Té al fons un banc d'obra. - Finestra 2: Està paredada a l'exterior. Té restes d'obra que semblen un altar amb graons. En ella hi ha el quadre-control del l'actual mecanisme per a tocar les campanes. - Finestra 3: Té una porta a la banda interior que dóna pas al terrat de la nau de l'Evangeli. - Paret E: - Finestra 1: Es troba condemnada I té un finestró a mitja altura, - Finestra 2: Presenta una disposició semblant a l'anterior i fou emprada com a colomer. - Finestra 3: Té una porta a l'interior i una vidriera a l'exterior que donen sortida al voladís. - Paret N: - Finestra 1: Tancada a exterior per una porta cap al voladís. - Finestra 2: Paredada a l'exterior. Té restes d'obra que semblen un altar amb dos graons. - Finestra 3: Condemnada a l'interior, amb restes d'altres construccions S'hi pot accedir pel voladís i en ella hi ha una cambreta semblant en tot a la de la Cambra Mitjana. - Paret W: - Finestra 1: Paredada a l'interior. Conserva el seient d'un excusat, de factura del segle XIX. En el costat exterior hi ha un braç de ferro d'una corriola. - Finestra 2: Té una porta a la part interior, que també permet sortir al voladís. En el buit s'hi conserva un corró de fusta. - Finestra 3: Condemnada a la part interior. Se puja a la tremuja per una empinada escala de fusta, situada a la paret S., formada per llates molt gastades i estretes, L'àmbit de la tremuja té una disposició semblant a la de la Sala de les Campanes, però amb totes les finestres obertes i protegides per simples barres de ferro, També és possible accedir a un bastiment situat per damunt dels contrapesos de les campanes. Tot el fustam presenta restes d'un incendi succeït a 1785. Mentres que el de 1711 sols afectà a les plantes inferiors, aquest cremà part de la tremuja. Fou provocat per la negligència del campaner, que va esser despedit (31). |
© "Estudis Baleàrics" (1986) © Campaners de la Catedral de València (2024) campaners@hotmail.com Actualització: 06-12-2024 |