Localización |
Torre das campás |
---|
Diámetro (en cm) |
129 |
---|
Altura do bronce |
109 |
---|
Bordo |
13 |
---|
Peso aproximado (en quilogramos) |
1243 |
---|
Fundidor | DE LA SOTA, JUAN MARÍA |
---|
Ano de fundición |
1893 |
---|
Descricion |
A campá leva unha breve inscrición na parte superior, difícil de documentar por numerosos defectos de fundición da campá: "... JULIAN ORAPRONOBIS" que pode traducirse como (SAN) XIAO ROGA POR NÓS.
No medio exterior hai unha cruz con pedestal - dous cirios no pedestal cunha pequena custodia nun extremo e Santa Bárbara no outro.
No medio interior hai unha curiosa variación das famosas características das campás: "CIMBALUM - QUE / POPULUM VOCO / CONGREGO CLERO / NIMBUM FUGO / DEFUNCTOS PLORO / E FESTAS QUE HONORO"
O habitual é escribir "POPULUM VOCO CONGREGO CLERO NIMBUM FUGO DEFUNCTOS PLORO FESTAS DECORO"
A expresión QUE en latín vai unida á palabra anterior e significa "E" polo que carece de sentido ao principio da frase latina "CIMBALUMQUE", pois significaría E AS CAMPÁS e é innecesaria ao final, sobre todo tras engadir E (que non é latín). Unha tradución posible sería (COMO) AS CAMPÁS, CHAMO AO POBO, CONGREGO AO CLERO, AFASTO TORMENTAS, CHORO DEFUNTOS E HONRO AS FESTAS.
Finalmente na parte inferior pon "JUAN MA DELA SOTA DE LUGO LAHÎZO SÎENDO RECTOR EL L # D # ANÎCETO LUÎS PÎNAQUE # Y ALCALDE" / "D # RÎCARDO GONZALEZ CAL EN 1893" que deberon escribir JUAN MARÍA DE LA SOTA DE LUGO LA HIZO SIENDO RECTOR EL LICENCIADO DON ANICETO LUIS PINAQUE Y ALCALDE DON RICARDO GONZALEZ CAL EN 1893.
Na inscrición as íes levan acuse, característica moi pouco usual nas campás. |
---|
Terzo (T) |
(2 cordóns) /
"... JULIAN ORAPRONOBIS" /
(2 cordóns) /
(grinalda de triángulos investidos) |
---|
Medio (M) |
(00) (cruz con pedestal - dous cirios no pedestal cunha pequena custodia nun extremo e Santa Bárbara no outro)
(06) "CIMBALUM - QUE / POPULUM VOCO / CONGREGO CLERO / NIMBUM FUGO / DEFUNCTOS PLORO" /
(3 cordóns) /
(06) "E FESTAS QUE HONORO" |
---|
Medio pé (MP) |
"JUAN MA DELA SOTA DE LUGO LAHÎZO SÎENDO RECTOR EL L # D # ANÎCETO LUÎS PÎNAQUE # Y ALCALDE" /
(cordón) /
"D # RÎCARDO GONZALEZ CAL EN 1893"
(3 cordóns) |
---|
Prima |
Reb 4 +17 |
---|
Hum |
Re 3 -45 |
---|
Terceira |
Fa 4 -11 |
---|
Quinta |
Sol 4 +41 |
---|
Oitava |
Mib 5 -45 |
---|
Toques tradicionais de campás |
Probablemente repique cunha soga desde o pé da torre e repique tamén con soga desde a mesma sala de campás |
---|
Toques actuais de campás |
Repique con soga desde a mesma sala de campás |
---|
Cepo |
Madeira |
---|
Estado orixinal |
Probablemente o contrapeso de madeira sexa anterior á campá existente. |
---|
Estado anterior |
De la Sota en 1892 fixo o esquilón (Pequena) e a maior. A pequena déronlle o visto bó pero, a maior non, e tivo que volver a refundila. Rematou co traballo xa entrado en 1893 dándolle esta vez o visto bo. (TROIANO, Xosé - Comunicación personal 21-05-2021) |
---|
Estado actual |
Numerosos defectos de fundición que mesmo cobren parte da inscrición superior.
O badalo é de grandes dimensións, característico de campá fixa. Punto de percusión moi amplio.
O badalo está un pouco caído, e bate na parte alta da bola (con perigo de rotura).
Hai unha cuña para bloquear o movemento da campá |
---|
Mecanismos de toque |
Corda ao badalo que chega ao pé da torre |
---|
Actuacións urxentes |
Debe volverse a atar o badalo para que pegue no seu punto. |
---|
Propostas |
A campá debe ser limpada, por dentro e por fóra, para recuperar a sonoridade orixinal, mediante chorro de area húmida.
Debe restaurarse o contrapeso de madeira, pola súa conservación e estabilidade, aínda que tendo en conta que a campá debe permanecer inmóbil.
A campá debe repicar. Sería conveniente que o mecanismo tirase do propio badalo, mediante unha instalación electromecánica ou hidráulica, que permitise unha gran velocidade de resposta, para reproducir os toques orixinais e non impedir os posibles toques manuais. |
---|
Valoración |
Campá interesante. Pode refundirse en caso de rotura tras a súa documentación. |
---|
Instalación |
A instalación é orixinal e debe ser conservada para protexer a sonoridad e outros valores culturais. Calquera mecanización deberá conservar estas calidades, reproducir os toques tradicionais e permitir os toques manuais. |
---|
Autors da documentación |
Editor da ficha |
LLOP i BAYO, Francesc |
---|
Actualización |
21-05-2021 |
---|
| 70 Fotos |
---|