Parròquia de Santa Maria - MOIÀ (CATALUNYA)

Inventari de campanes

Parròquia de Santa Maria - MOIÀ (CATALUNYA)

Referència 1886



Alçada del campanar 53.85

Descripció Altitud: 720 metres.
Església barroca aixecada entre el 1674 i el 1722. Consta de tres naus, transsepte, cúpula al creuer amb cimbori quadrat i capçalera poligonal; les tres naus de quatre trams estan cobertes per voltes de llunetes; a la central la volta descansa sobre quatre arcs torals de mig punt; el presbiteri és recte i presenta una gran finestra per oferir la vista de la imatge de la patrona situada en un ampli cambril obert el 1747. Separen les naus tres arcs formers de mig punt recolzats en robustos pilars cruciformes. El cor ocupa el tram dels peus de l'església; descansa en una volta de llunetes i un arc carpanell. Els murs són de maçoneria i de petits carreus matussers en desordre i grans carreus a cantoneres.
El frontis encarat a ponent té una gran portalada barroca amb un portal rectangular flanquejat per dues columnes salomòniques sobre pedestals a cada banda, un frontó sinuós truncat per deixar lloc a quatre fornícules amb imatges en dos pisos: tres a l'inferior i una al superior; al damunt mateix hi ha oberta una gran rosassa; al capdamunt ho corona tot un gran frontó triangular amb un òcul al centre del timpà, una creu al cim i pinacles de grans boles als angles. Al mur de tramuntana prop del frontis hi ha una magnífica segona portalada barroca amb el portal rectangular, columnes sobre pedestals a banda i banda amb el fust treballat amb grotescos a la part baixa i soguejats a la resta, entaulament i fornícula amb imatge amb rica decoració barroca a l'entorn.
Dimensions: 48'00 x 11'95 x 18'45 metres respectivament de llargada, amplada i alçada; l'amplada total de les tres naus fa 21'60 metres; el transsepte té una amplada de 11'88 i una llargada igual a l'amplada de les tres naus ja que no sobresurt; la cúpula situada en el creuer arriba a una alçada de 24'75 metres pel seu interior.
Guarda diversos sarcòfags i un de blasonat de la família Planella a la capella del Santíssim on descansen les despulles del bisbe Pere de Planella.
Campanar barroc coetani del temple. Té un primer cos de planta quadrada (7'20 x 7'20 m) bastit amb murs de carreus petits de pedra fosca i carreus grans de pedra clara a cantoneres capçat per una motllura composta; un segon cos octagonal irregular de carreus de pedra clara ben escairats té a la part alta la cel·la amb finestrals d'arc apuntat, un a cada cara. Unes fines motllures divideixen aquest cos octagonal en tres pisos d'alçada irregular; el superior, igual com el de la cel·la, presenta els caires lleugerament ressaltats per fines pilastres amb senzills capitells sota cel·la; uns altres que representen rostres estan al capdamunt de la cel·la sota la cornisa; una motllura doble es troba a l'arrencada dels arcs. Està coronat per una cornisa motllurada i un terrat amb balustrada i pinacles de bola als vuit angles; al seu damunt s'aixequen altes arcades apuntades unides en diagonal al centre reforçades per contraforts amb destacats pinacles amb bola.
Pel que fa a l'escala interior, un primer tram té diverses formes, en alguns moments sembla de cargol, però des d'un primer pis fins a dalt de tot es converteix en una escala autèntica de cargol de pedra picada amb accés al rellotge, a la cel·la i, per l'interior d'un pilar, al terrat.
Situació: adossat al centre del mur de migdia en l'angle que forma amb el transsepte.
Alçada: 53.85 metres; mesurat febrer 2025.
Esveltesa: 7,2

Protecció Bé cultural d'interès local 812-I
Identificador: IPA-16677

Campanes La instal•lació de les campanes és molt cassolana tot i que eficaç, però no possibilita interpretar tocs tradicionals.

Autor
  • MONTSERRAT, Butlletí del santuari [MONTSERRAT, Butlletí del santuari. Nº 52, 2ª època, setembre-desembre 1998.] (1998)
  • DALMAU i ARGEMIR, Delfí [Campanars Parroquials de Torre de Catalunya] (21-07-2001)
  • ÁLVARO MUÑOZ, Mari Carmen; LLOP i BAYO, Francesc (22-12-2002)
  • DALMAU i ARGEMIR, Delfí [Campanars Parroquials de Torre de Catalunya] (07-10-2005)
  • CIURANA I ABELLÍ, Blai [Documentació de les campanes.] (12-08-2020)
  • CIURANA I ABELLÍ, Blai [Documentació de les campanes.] (14-08-2021)
  • ARXIU / MIREIA ARSO (21-02-2026)
  • Matraca
    Hi han restes de les matraques en la terrassa del campanar: una petita estructura de fusta que no sembla tenir altra utilitat que aquesta.

     

    Bibliografia (Es pot ordenar per qualsevol dels camps)

    AutorTítolData
    EL PLA DEL BAGESFabricació d'unes campanes per a Granera, Santa Maria d'Oló i Moià1909
    BRICOLLÉ, DavidEl campanar de Moià serà objecte d’una intervenció per frenar-ne el deteriorament 2023
    ARXIU / MIREIA ARSOEl campanar de Moià, a un pas de recuperar la seva veu: es fabricarà una nova campana major de més de 1.000 kg2026

    23 Fotos

    Fitxes de les campanes


    Editor de la fitxa LLOP i BAYO, Francesc

    Actualització 24-05-2026


    Campanes desaparegudes

    LocalitzacióCampanaFonedorAny fosaDiàmetre (en cm)Pes
    Cel·la de campanesCampanaRIBOT, PERE16890.00

    Campanes actuals

    LocalitzacióCampanaFonedorAny fosaDiàmetre (en cm)Pes
    Cel·la de campanesSanta Maria i Santa Bàrbara (1)VENTULÀ, DAMIÀ178434.0023
    Cel·la de campanesCampana (2)BARBERÍ, ESTEBAN188738.0032
    Cel·la de campanesCampana (3)USICH, FONERIA DE FRANCISCO1940ca40.0037
    Cel·la de campanesSanta Maria (4)BARBERÍ188843.0046
    Cel·la de campanesSanta Maria (5)154364.00152
    Cel·la de campanesCampana (6)1550ca66.00166
    Cel·la de campanesGlòria, Maria de Montserrat, Josepa i Maria (7)BARBERÍ195478.00275
    Cel·la de campanesMaria de la Misericòrdia, Sebastiana i Anna (8)BARBERÍ195486.00368
    Cel·la de campanesVerge Immaculada i Sant Pere (9)TEIXIDÓ, JOSEP185089.00408
    TerrassaSant Sebastià; Campana dels Quarts (A)COROMINA, MIQUEL (OLOT)171747.5062
    TerrassaMaria de la Encarnació, Ramona, Ildefonsa i Francesca; Campana de les Hores (B)PALLÉS, YSIDRO186386.50375


    Rellotges

    Rellotge mecànic (1)



    Existent Parat
    Directe a l'eix amb manovella o altre element

    Data de construcció 1650-1750

    Descripció Extraordinari rellotge de forja

    Editor de la fitxa RUIZ i ENGRA, Antoni

    Actualització 06-03-2026

    4 Fotos


    Inventari general de rellotges


    Ordinadors

    Ordinador (1)


    Existent En marxa

    Autor BODET

    Editor de la fitxa CIURANA I ABELLÍ, Blai

    Actualització 02-02-2023

    Fotos


    Ordinador (2)



    Desaparegut Parat

    Descripció Mecanisme per la gestió dels tocs de les campanes, immobilitzades

    Editor de la fitxa CIURANA I ABELLÍ, Blai

    Actualització 02-02-2023

    1 Fotos


    Inventari general d'ordinadors